Pieces of a Woman

recensie Pieces of a Woman

De dramafilm Pieces of a Woman gaat over Martha en Sean, bij wie hun kindje net na de geboorte al overlijdt. Vooral Martha weet geen raad met haar emoties. Wat wij van Pieces of a Woman vinden, lees je in onze recensie.

Martha en Sean staan op het punt om thuis trotse ouders te worden. Als het eenmaal zover is, kan de eigenlijke vroedvrouw niet komen en krijgen ze een vervangster. De bevalling gaat om onverklaarbare redenen niet goed en het kindje overlijdt. Vooral Martha weet daarna niet goed hoe ze met haar verlies moet omgaan. Ze komt steeds verder van Sean af te staan, maar ook haar moeder zit haar in de weg.

De eerste tranentrekker van het jaar is een feit hoor. Dat begin van Piece of a Woman hakte er keihard in bij mij. Een kind krijgen is voor mij het kwetsbaarste cadeau dat ook ooit heb gekregen. Hoe kwetsbaar dat kan zijn blijkt wel uit deze film, waarin je vooral de verdovende pijn van Martha ziet. Wat een ontzettend verdrietige film die je met een brok in de keel achterlaat.

Grote complimenten voor vooral Vanessa Kirby, die je kunt kennen van seizoen 1 en 2 van The Crown. Die zet een zeer overtuigende rol neer – ze won er de prijs voor beste actrice voor op het filmfestival van Venetië. Dat zie je al bij het begin, bij de bevalling, maar ook daarna. En weet je, Shia LeBeouf zet misschien wel zijn beste rol neer, ooit. De teloorgang van beide is mooi verbeeld. Pijn uit zich soms wel en soms niet. De ene wordt zo zacht als een ei en de andere bouwt een ondoordringbare muur om zich heen. Daar kun je niet over oordelen. Ook verwijten horen daar bij. Ieder zijn of haar eigen pijn. En niet alleen bij de ouders, maar ook bij de mensen eromheen – zo zag ik ook onverwachts Benny Safdie (Good Time) opduiken.

Vooral het begin was vooral erg sterk, maar ook het laatste deel. Het stuk daar tussenin vond ik minder sterk, mede door het tempo van de film. De energie zwakte weg, samen met de teloorgang van Martha en Sean. En het einde had ook niet perse gehoeven van mij. Dat hadden ze wat mij betreft weg mogen laten. Overigens vind ik symboliek in een film wel mooi, maar je kunt ook overdrijven. Bruggen, zaadjes en appels, ze komen allemaal voorbij. Was niet nodig, want het verhaal was al duidelijk op zich. Neemt niet weg dat ik meerdere malen een traan heb moeten laten. Ook de grauwe kleuren dragen bij aan de triestheid van het krachtige verhaal.

Pieces of a Woman laat zien wat kwetsbaarheid betekent. Een trieste en grauwe film die mij meerdere keren deed huilen. De symboliek was wat overdreven, maar dat neemt niet weg dat ik deze film van harte aanraad.

Regie: Kornél Mundruczó
Cast: Vanessa Kirby | Shia LaBeouf | Ellen Burstyn | Benny Safdie
Speelduur: 126 minuten