Paterson

recensie Paterson

Wij zagen het Amerikaanse Paterson. Een dramafilm over buschauffeur Paterson, die eigenlijk dichter is. Hij leidt eigenlijk een heel routineus leventje. Zijn vrouw Laura is daarentegen totaal het tegenovergestelde. Die is erg ambitieus en springt van de hak op de tak met haar ideeën. We volgen het stel een week lang. Wat wij van Paterson vinden, lees je in onze uitgebreide C-recensie.

Paterson is een buschauffeur die eigenlijk meer kwaliteiten heeft. Namelijk die van een begenadigd dichter. Zijn vrouw Laura vindt dat ook, maar Paterson vindt zijn routineuze leven wel prima. Laura is daarentegen wat ambitieuzer en in ieder geval veel chaotischer. Ze doet veel in en rond het huis, maar wil eigenlijk country-zangeres worden, of een cup cake winkel beginnen. We volgen het stel een week lang!

Paterson is zo een film waar je meer van wilt zien. Net als wanneer je iets heel lekkers eet, en nadat je het dan op hebt, daar nog meer van wilt. Dat geldt ook voor Paterson. Je wilt gewoon meer zien. Dat komt omdat we hem elke dag volgen in zijn dagelijkse routine, waardoor je haast zou denken dat de film een serie is die aan elkaar is geplakt. Althans, zo ervoeren wij het. Er hoeft dan ook geen einde aan te zitten!

Droge humor in de combinatie met de harde realiteit. Elke ochtend zien we het stel wakker worden in het knusse kleine bed. Daardoor weet je dat het een stel is. Want op die scenes na en een paar zoenen tussendoor, zou je haast niet denken dat ze een relatie hebben. Want dat het een stel is, is eigenlijk best verwonderlijk, gezien de grote verschillen tussen de twee. Niet alleen in hun doen en laten, maar ook de affectie richting elkaar lijkt ver te zoeken. Alsof ze zich neer hebben gelegd bij hun routineuze leven, of juist al een eeuwigheid bij elkaar zijn. We zien ze dan ook niets samendoen. Het is ieder voor zich.

Even terug naar de harde realiteit. We zien dat Paterson buschauffeur is, maar de oplettende kijker ziet dat hij eigenlijk iets anders was. Nee, geen dichter, ook al zou hij dat misschien wel willen. Het speelt namelijk wel een hele belangrijke rol in de film. Een paar keer is duidelijk in beeld welk beroep hij uitoefende in het verleden, maar ook één keer werd dat duidelijk in zijn manier van handelen. Wat hij dan wel was laten we in het midden, maar dat kan ook de reden zijn dat hij buschauffeur is geworden. Waarom hij voor dit routineuze leventje heeft gekozen. Of is het geen keuze? Dat is misschien ook de vraag. Kan hij nog wel iets anders? Of vindt hij zijn leven gewoon prima zoals het is?

Ook de humor speelt een belangrijke rol. Niet alleen Paterson zelf is zeer droog (vooral het moment van de spruiten cheddarkaas taart is grandioos), maar ook andere personages en hondje Marvin. Die hond zouden ze haast een Oscar moeten geven. De enige die eigenlijk geen humor heeft is zijn vriendin Laura. Die lijkt haast manisch te zijn en moet een bepaalde vorm van ADHD hebben. Ze doet veel, maar echt geld verdienen dan weer niet. Ze wil gewoon alles doen wat ze leuk vindt. En Paterson lijkt dat allemaal wel prima te vinden. Al zie je hem af en toe een kleine twijfel hebben. Als kijker kun je je in ieder geval ontzettend ergeren aan Laura. Ga echt eens wat doen en ben niet zo afhankelijk van Paterson. Maar ja, zo zal het vaker gaan in het leven. En om eerlijk te zijn, zo zorgeloos als Paterson overkomt, wie wil dat nu niet?

Toch had de film helemaal top kunnen zijn als er niet een inkakmomentje zat halverwege de film. Nadat je de routine van Paterson eenmaal een beetje kent, merk je dat het een beetje een herhaling van zetten is. Dat had misschien net wat sterker gekund. Aan de andere kant, zo is zijn leven en de film is daar heel consequent in. Er zit geen jus aan dat leven. Zelfs niet in het weekend.

Gelukkig leeft de film wel weer op aan het einde. Dat is toch wel een wake-up call voor Paterson. Althans, dat zou je denken. Maar of dat uiteindelijk ook zo is, dat weten we niet. En dat maakt de film zo sterk. Je kunt daar zelf over nadenken. Hoe gaat hij nu verder met zijn leven. Gooit hij het roer om? Ja of nee? Wij weten het niet, maar hebben er wel gedachten over. Net het echte leven, waarin je ook wel eens beslissingen moet nemen waarbij je lef moet hebben. Best eng hoor!

Regisseur: Jim Jarmusch
Cast: Adam Driver | Golshifteh Farahani | Barry Shabaka Henley
Speelduur: 113 minuten