Pari

recensie Pari

De dramafilm Pari gaat over een Iraans echtpaar dat hun studerende zoon in Athene gaat bezoeken. Althans, dat was de bedoeling, want eenmaal daar blijkt hij spoorloos. Wat wij van Pari vinden, lees je in onze recensie.

De Iraanse Pari en haar man reizen af naar Athene om hun daar studerende zoon te bezoeken. Eenmaal aangekomen op het vliegveld is hij nergens te bekennen. Ze besluiten een taxi te nemen, want zijn adres hebben ze. Bij het adres aangekomen, blijkt hij al drie maanden spoorloos en op de universiteit heeft hij überhaupt nooit gestudeerd. Een zoektocht begint, maar dat is niet gemakkelijk met het beperkte Engels dat het traditionele Iraanse echtpaar spreekt.

Deze spanning opbouwende film, Pari, heeft wel iets dromerigs. Door die spanning op te bouwen leer je de personages beter kennen. Aan karakterontwikkeling dan ook geen gebrek. Zelfs de zoon leer je kennen! Ergens is het ook een coming of age. Niet alleen als het gaat om de vrouw, maar ook om haar man en dus ook de zoon. Over allen kom je meer te weten, als een zoektocht. Ze zoeken naar iets, maar zijn vooral op zoek naar zichzelf.

Athene is waar het zich afspeelt, een plek waarvan je verwacht dat deze plek beter is dan Iran. Na het zien van deze film vraag ik mij dat af. Je kunt er anoniem ronddwalen zonder dat iemand je ooit zal opmerken. En als mensen je dan al opmerken, zijn het mensen die men opjaagt als vee. De markante personen in de samenleving noem ik ze maar even.

De film doet mij geloven dat Athene deels een verloren stad is, zonder toekomst. Net als de zoon dus, die ook verloren is. De normen en waarden uit Iran gelden daar niet en Pari merkt dat ze zich vrijer voelt, net als haar zoon. Ik als kijker ervoer het in ieder geval wel zo. Die vrijheid in combinatie met de markante personen, maakte het iets wat je niet verwacht. Soms is de film complex en uitdagend, maar op de juiste momenten zet de regisseur een stapje terug om overzicht te geven aan de kijker. En zo een einde einde, ja, daar hou ik van.

Pari is een spannende en dromerige film over een zoektocht. Het is niet alleen een zoektocht naar de zoon, maar ook naar de ouders zelf. En zo een zoektocht kan heel confronterend zijn, maar tegelijkertijd ook bevrijdend.

Regie: Siamak Etemadi
Cast: Shahbaz Noshir | Melika Foroutan | Sofia Kokkali
Speelduur: 101 minuten