Palm Springs

recensie Palm Springs

De komedie Palm Springs gaat over Sarah. Zij is een bruidsmeisje op de bruiloft van haar zus, waar een andere gast, Nyles, haar probeert te versieren. Dan verandert het begrip tijd voorgoed voor haar. Wat wij van Palm Springs vinden, lees je in onze recensie.

Sarah is bruidsmeisje bij de bruiloft van haar zus. Een bruiloft waar ze totaal geen zin in heeft, want ze is een beetje het zwarte schap van de familie. Op de bruiloft ontmoet ze Nyles, een vrolijke gast die partner is van een ander bruidsmeisje. Hij probeert haar vervolgens te versieren. Dat lukt, maar vanaf dat moment verandert het begrip tijd voorgoed voor Sarah.

Palm Springs is een film waar ik al lang naar uitkeek. De hype rondom deze film begon al in 2020, toen de film veel werd besproken op de sociale media en op Letterboxd – wat ook gewoon social media is. Dat is niet het enige, want tijd is een dingetje in deze film. En spelen met tijd is altijd leuk in films. De referenties naar soortgelijke films zijn dan ook overduidelijk. Zo kun je Groundhog Day (1993) en Edge of Tomorrow (2014) zeker herkennen.

In deze film gaat de aanloop alleen wel even wat anders. Geen lange uitleg, maar gewoon gaan met de banaan. Een mooie benadering, waarbij je ervan uitgaat dat de kijker het wel begrijpt – ik begreep het in ieder geval al redelijk snel. Ook fijn was het acteerwerk. Andy Samberg acteert alsof hij in het dagelijkse leven ook zo is, met bijbehorend vrolijk hoofd. Het terugkerende Hawaïshirt, zijn zwembroek en de blikjes met Mexicaans bier zorgen daarnaast voor herkenbaarheid in het (terugkerende) verhaal.

Leuk dus dat tijdsaspect, vooral in het begin. In kracht neemt de film vervolgens wel af, naarmate de film vordert. Het verhaal ontwikkelt zich minder goed dan vooraf gedacht. Geen ingewikkelde Nolan-taferelen, maar een redelijk simplistisch en makkelijk te volgen plot. Dat doet niets af aan de vermakelijkheid van de film, want lachen doe je zeker. Meerdere malen zelfs. Meer dan goed vermaak is deze film.

Palm Springs is een meer dan vermakelijke film. Een film die speelt met tijd, iets wat bijna altijd leuk is. Het plot is wat simplistisch, maar juist daarom ook gemakkelijk te volgen.

Regie: Max Barbakow
Cast: Andy Samberg | Cristin Milioti | J.K. Simmons