On the Basis of Sex

recensie On the Basis of Sex

De dramafilm On the Basis of Sex gaat over juriste Ruth Bader Ginsburg. Zij werkt in een mannenwereld, waar vrouwen eigenlijk niet hogerop komen. Daar wil Ruth verandering in brengen. Wat wij van On the Basis of Sex vinden, lees je in onze recensie.

Ruth Bader Ginsburg is een juriste die zich in een mannenwereld heeft weten op te vechten in het Amerikaans Hooggerechtshof. Dat ging niet vanzelf. In 1971, als Ruth aan het begin van haar carrière staat, merkt zij hoe bepalend het geslacht kan zijn. Een zaak geeft haar de hoop dat zij zichzelf kan bewijzen én het rechtssysteem ook nog eens kan veranderen. Dat alles met hulp van haar man Martin, die haar door dik en dun steunt.

Wij hoeven volgens ons niet uit te leggen dat een film als On the Basis of Sex heel belangrijk is in deze tijden. Vrouwen zijn gelijk aan mannen. Iedereen is gelijk aan elkaar. Dat gaat steeds beter, maar kan nog steeds beter. Gelukkig waren er vroeger ook al vrouwen zoals Ruth, die gewoon opkwamen voor zichzelf. De film is dan ook waargebeurd.

Het verhaal zelf is dus heel interessant. De film zelf is prima, maar ook niet meer dan dat. Het is een lekkere wegkijker, waarbij je van tevoren al weet wat er gaat gebeuren. Logisch ook, aangezien de film op waarheid is gebaseerd. Maar ken je dat verhaal niet, dan weet je eigenlijk ook wel wat er gaat gebeuren. Dat komt mede door de opbouw van de film, maar ook door welbekende filmtrucjes. De muziek en camerastandpunten spelen hier een belangrijke rol in. Wij zijn nooit zo een fan van die trucjes.

Felicity Jones vinden wij op de een of andere manier geen prettige actrice. Het lijkt wel alsof ze altijd in de mime heeft gezeten. Heel raar. We kunnen er de hand niet op leggen wat het precies is. Haar acteerwerk vinden we in ieder geval te netjes. Ze kleurt altijd binnen de lijntjes. Armie Hammer daarentegen is geen straf om naar te kijken en acteren gaat hem ook goed af.

On the Basis of Sex is een prettige en voorspelbare film. Het verhaal was vroeger al van belang, maar vandaag de dag nog steeds. Heel gênant dat er is sommige gevallen nog steeds geen gelijkheid is tussen mannen en vrouwen!

Regie: Mimi Leder
Cast: Felicity Jones | Armie Hammer | Kathy Bates | Justin Theroux
Speelduur: 120 minuten