Olga

recensie Olga

De dramafilm Olga gaat over een 15-jarig turntalent uit Oekraïne. Zij moet verhuizen naar Zwitserland, omdat haar leven niet zeker is door het werk van haar moeder. Ook in Zwitserland heeft ze maar een doel, en dat is het EK halen. Wat wij van Olga vinden, lees je in onze recensie.

Olga is 15 jaar en een van de grootse turntalenten van Oekraïne. Het EK nadert, iets waar ze dan ook knetterhard voor traint. Aangezien het journalistieke werk van haar moeder hun leven in gevaar brengt, moet ze naar een gastgezin in Zwitserland. Haar nieuwe doel daar is om een plek in de turnselectie te bemachtigen, om alsnog naar het EK te kunnen.

Ik hou er wel van als de acteurs in een film nog nooit geacteerd hebben. Dan is het allemaal nog frivool en denkt de acteur weinig na over wat hij of zij doet. In het geval van Olga is dat het geval. Echte turners, die ook gaan acteren. Zeer knap gespeeld van hoofdrolspeelster Budiashkina. En laat dit ook de eerste lange speelfilm van regisseur Elie Grappe zijn! Knap dat je dan meteen de Oscar-inzending voor Zwitserland was, voor beste buitenlandse film – de film is uiteindelijke niet genomineerd. Dat zegt al wel iets over het talent dat je dan bezit als regisseur. En dat talent is te zien!

Het eerste waar ik bij het zien van deze film aan moest denken, was een Nederlandse tegenhanger: Goud. Alleen gaat deze film verder de diepte in. Over overleven in twee werelden en het uiterste vragen van jezelf. En hoewel ze niet op haar moeder wil lijken, is het gewoon een kopie. Volhardendheidrebelsheid en obsessief gedrag zijn beide niet vreemd.

Je hebt best wel wat vragen bij het zien van deze indrukwekkende film, maar die beantwoorden ze ook gewoon voor je, gaandeweg de film. Alsof ze mijn gedachte konden lezen. Dat alles met een camera die er met enige regelmaat dicht op zit, waarbij veel gebruik is gemaakt van het licht dat er wel of niet is. De hele film voelt daardoor eerlijk, oprecht én echt aan. Helemaal omdat je ook beelden van de revolutie van de waarheid ziet, vaak gefilmd met een mobiele telefoon. Een telefoon die Olga ook vaak gebruikt om beeld te bellen met haar vriendinnen in Oekraïne. Twee verhalen die samen een verhaal vormen. Die twee verhalen zijn beide spannend, met enkele kippenvelmomenten. Het laatste 5 minuten van de film vond ik helaas wat zoetig en was voor mij onnodig.

Olga is een zeer geslaagd filmdebuut voor regisseur Grappe, maar ook voor de eerste keer acterende Budiashkina. Het verhaal raakt en voelt mede door het camerawerk echt en oprecht aan. En pas op voor kippenvelmomentjes, want die zijn er zeker.

Regie: Elie Grappe
Cast: Nastya Budiashkina | Thea Brogli | Sabrina Rubtsova
Speelduur: 85 minuten