Oh Lucy!

recensie Oh Lucy!

De dramafilm Oh Lucy! gaat over Setsuko, die transformeert naar Lucy. Dat alles op een Engelse les in Japan, onder begeleiding van Amerikaan John. Als John ineens geen les meer geeft, gaat Setsuko naar hem op zoek in Amerika. Wat wij van Oh Lucy! vinden, lees je in onze recensie.

Setsuko is een eenzame vrouw die naast haar werk niet zoveel bijzonders doet. Haar nichtje haalt haar over om een Engelse les te gaan volgen, om toch maar iets te doen. Ze besluit het te doen. Haar leraar John leert haar naast de Engelse taal ook wat meer bij over de Amerikaanse cultuur. Dat is raar voor haar en haar medestudent, maar ergens ook interessant. Ze transformeert naar Lucy, simpelweg door een pruik op te zetten. Als John van de een op de andere dag geen les meer geeft, besluit ze hem op te zoeken in Amerika, samen met haar zus, die ze eigenlijk helemaal niet mag.

Setsuko uit Oh Lucy! is raar. Leuk raar. Noem het ongemakkelijk of iets wat bij de Japanse cultuur hoort, maar ze blijft raar. Naarmate de film vordert zie je Setsuko als persoon ontwikkelen. Of dat op een positieve of negatieve manier gebeurt laten we in het midden. Naast een dramafilm en komedie is Oh Lucy! daarom ook te betitelen als een coming of age-film. We like that.

Het goede aan de film is ook het samengaan van twee culturen. Twee totaal verschillende culturen, waarin Setsuko een extreem geval is, net als John. Juist daarom is de film zeer bijzonder. Twee uiterste die toch op de een of andere manier een band ontwikkelen. Dat je daarbij af en toe plat ligt van het lachen is een pluspunt, net als dat de film ook choqueert en triest is. Een combinatie van vele elementen dus.

Wij vinden Oh Lucy! een klein filmhuispareltje. Setsuko is raar en Setsuko doet ook raar. Maar wij houden wel van mensen als Setsuko.

Regie: Atsuko Hirayanagi
Cast: Shinobu Terajima | Josh Hartnett | Kaho Minami | Shioli Kutsuna