Mystify: Michael Hutchence

recensie Mystify: Michael Hutchence

De muziekdocumentaire Mystify: Michael Hutchence gaat over de zanger van INXS. Een bewogen leven met een triest einde, waar regisseur Lowenstein graag ook zijn andere kant wil benadrukken. Wat wij van Mystify: Michael Hutchence vinden, lees je in onze recensie.

Michael Hutchence kennen wij uiteraard als zanger van INXS. Nummers als Never Tear Us Apart, Suicide Blonde en Original Sin kun je waarschijnlijk ook moeiteloos meezingen, als die op de radio voorbij komen. Dat is alleen niet het enige, want Michael was ook voer voor de roddelpers. Zo erg zelfs dat Hutchence zijn eigen leven beëindigde. Richard Lowenstein dook dieper zijn leven in en komt met deze muziekdocumentaire over een man die meer was dan alleen maar voer voor de roddelpers.

Steek je hand omhoog als je vroeger het kapsel van Michael Hutchence wilde. Nou, wat een kapsel, hè? Jaloersmakend, voor mannen en vrouwen. Dat zijn haar zo belangrijk was blijkt ook uit Mystify: Michael Hutchence. Eenmaal afgeknipt haalt iedereen zijn handen van hem af. Hoe raar is dat! Het zou om de muziek moeten gaan, niet om de looks. Vies wereldje, en nu nog steeds, zo hebben wij het idee.

Maar wat een openbaringen ook, niet alleen over zijn privéleven, maar ook vanwege de misschien wel echte reden achter zijn dood. Het is niet niks wat Hutchence allemaal heeft meegemaakt. Een verre van normale jeugd, waarin hij overigens ook niets tekort kwam, want geld was er genoeg. Helaas was het EQ van zijn moeder niet zo groot als de bankrekening. Een moeder die overduidelijk hem als favoriet koos en ook nog eens haar eigenbelang voorop stelde. Ze stond ook graag in de aandacht. Wat dat betreft had Michael het dus niet van een vreemde. En ook zijn overgeloevigheid was wat dat betreft ook niet vreemd. De man trok zich alles aan, wilde alles goed doen.

Je hoort (oude) bekenden die vandaag de dag nog steeds leven. Goed daaraan is dat je ze niet ziet. Het gaat tenslotte om Michael en die is al sinds 1997 dood. De beelden uit het verleden worden begeleid door die bekenden, maar ook door Michael zelf. Dat maakt dat het lijkt alsof hij er nog is, dat hij niet door een verschrikkelijke dood is gestorven. Overigens wel bijzonder dat Ólafur Arnalds op een gegeven moment te horen is als achtergrondmuziek. Waarom niet wat meer van INXS?

Mystify: Michael Hutchence was voor ons een openbaring. Die man had geen makkelijk leven en werd geleefd. Een gevoelige man ook, daar waar iedereen hem eerder als een man zag die graag in de aandacht stond. Dat klopt, maar dat wil niet zeggen dat alles daaromheen je niets doet.

Regie: Richard Lowenstein
Cast: Michael Hutchence | Kylie Minogue | Bono | Helena Christensen
Speelduur: 108 minuten