Muidhond

recensie Muidhond

De dramafilm Muidhond gaat over Jonathan. Door een gebrek aan bewijs mag hij de gevangenis verlaten. Oefeningen moeten hem op het rechte pad houden, maar de komst van een jong buurmeisje draagt daar niet aan bij. Wat wij van Muidhond vinden, lees je in onze recensie.

Jonathan is een jonge jongen die door gebrek aan bewijs de gevangenis mag verlaten. Op zoek naar zijn nieuwe ik en door hulp van oefeningen probeert hij zijn leven weer op te pakken. Dat alles nabij een haven, in de duinen op een afgelegen plek, wachtend op een nieuw appartement. Een nieuw buurmeisje maakt het alleen niet makkelijk voor hem.

Een waarschuwing vooraf, want Muidhond is een film die wij mensen met jonge dochters afraden om te kijken. Of in ieder geval te kijken op eigen risico. De film maakt je boos, misselijk, is gewoonweg vies en tegelijkertijd ook eng. Dat zegt overigens niets over de kwaliteit van deze gewaagde film, want dat is het verhaal (wie verzint dit?). Tegelijkertijd is dit wel wat gebeurt in de samenleving. Mensen die terugkomen in de samenleving en hun plek zoeken. Knap van de filmmaakster dat zij al deze emoties dan ook daadwerkelijk bij de kijker naar boven weet te brengen.

Misschien is Muidhond ook meer een thriller dan een dramafilm, want de spanning is er wel. Die voel je zelfs, ondanks het spanningsloze leven van Jonathan. Misschien dat daar dan ook wel het probleem ligt bij hem, want wat een troosteloosheid. Alles in zijn huis is oud en de omgeving waarin hij woont is ook al niet echt florissant te noemen. Een haven is namelijk niet echt een plek waar je wilt wonen. Zou die troosteloosheid, en misschien ook wel uitzichtloosheid, hem tot zijn nooit bewezen daad hebben gebracht? Dat blijft gissen, dat Jonathan een probleem heeft en ziek is, is wel duidelijk.

Door die ziekte is hij in een voor hem obsessief stramien gestopt. Doe vooral je oefeningen, dan komt het wel goed. De gemakkelijkheid waarin hij de wereld weer in wordt gesteurd is best schrijnend. We zien daarbij ingetogen en goed acteerwerk van Tijmen Govaerts, die je kunt kennen van Girl. Maar hoe is het toch mogelijk dat iemand die gelinkt is aan onzedelijke zaken met kinderen, naast een jong kind komt te wonen? Vooral als dat kind daar later is komen wonen dan Jonathan. En waar is de moeder van Jonathan, en de moeder van het meisje? Het verhaal is hier on onze ogen te gemakkelijk in, vooral als het de moeder van Jonathan betreft. Dat iemand een nieuwe plek in de maatschappij zoekt is nog te begrijpen, maar niet op deze manier. Nul komma nul toezicht!

Muidhond is een film die wij ouders met jonge dochters niet aanraden om te kijken. Of in ieder geval op eigen risico. De film maakt je boos, is misselijkmakend, is vies en tegelijkertijd ook eng. Knap van de filmmaakster dat al deze emoties bij de kijker naar boven worden gehaald. Dat alles uiteraard door het gewaagde verhaal.

Regie: Patrice Toye
Cast: Tijmen Govaerts | Ina Geerts | Line Pillet
Speelduur: 99 minuten