Morisot – Moed, Storm en Liefde

recensie Morisot

De documentaire Morisot – Moed, Storm en Liefde gaat over de relatief onbekende kunstenares Berthe Morisot. Zij is de enige vrouw onder de grondleggers van het impressionisme. Regisseur Klaas Bense gaat op zoek naar het verhaal achter een onbekend schilderij van haar, waarbij we ook meer over Morisot zelf te weten komen. Wat wij van Morisot – Moed, Storm en Liefde vinden, lees je in onze uitgebreide C-recensie.

Berthe Morisot was een kunstenares die leefde van 1841 tot 1895. Zij is de enige vrouw onder de grondleggers was van het impressionisme, samen met al die andere grootheden. Alleen is het Morisot die bij het grotere publiek onbekend is gebleven. Hoe hield zij zich staande in een wereld die toch vooral werd gedomineerd door mannen?

Als je Morisot – Moed, Storm en Liefde bekijkt, vraag je jezelf af of we überhaupt in een andere tijd leven. Vrouwen moeten nog steeds beter hun best doen dan mannen om überhaupt maar gehoord te worden. De documentaire gaat dan ook niet zozeer over de kunst zelf, maar over het verhaal en de strijd daarachter. Over gelijkheid. Over feminisme. Dat het verhaal daarachter uiteindelijk heeft geresulteerd in de prachtige schilderijen die Morisot heeft geschilderd, maakt de schilderijen leesbaarder. Achter ieder schilderij zit een persoonlijk verhaal en laat zien hoe Morisot zich voelde.

Er komen subtiele vergelijkingen voorbij met hoe het toen ging en nu. Het shot waarin een hoop mannen uit de financiële wereld (aanname) samen wat staan te drinken, is wat dat betreft heel tekenend. Geen praatje erbij en ook geen tekst. Alleen maar mannen die wat drinken en er is geen enkele vrouw te bekennen. Zijn vrouwen dan niet goed in financiën? Zo moet Berthe Morisot zich in die tijd ook gevoeld hebben. Dat voelt als vechten tegen de bierkaai. De vrouwelijke jeugd in Parijs haalt nog steeds inspiratie uit haar werk. Door verschillende toch wel een beetje eenzijdige interviews komen we daar meer over te weten.

Zoals Morisot zelf al zei: Je leven is niet oneindig, je werk kan dat wel zijn. En dat is haar toch maar gelukt door te blijven knokken. Alleen jammer dat een vrouw in een mannenwereld harder moet werken om maar te hopen hetzelfde te bereiken als haar mannelijke collega’s. Ook nu nog. Spijtig!

Regie: Klaas Bense
Cast:
Speelduur: 70 minuten