Monos

recensie Monos

De dramafilm en thriller Monos gaat over een groepje jonge guerrillastrijders die een dokter gevangen houden in de hooggebergten van Colombia. Wat wij van Monos vinden, lees je in onze recensie.

Een groep van jonge guerrillastrijders houdt hoog in de bergen van Colombia een Amerikaanse dokter als krijgsgevangene. Dit doen ze in opdracht van de Organisatie. Zodra de commandant weg is, gaan de jongeren hun eigen weg en staan ze niet meer strak in het gelid. Een van de Organisatie gekregen koe legt na een uit de hand gelopen feestje het loodje. Dat kan niet goed vallen bij de Organisatie. Wat nu?

Soms zie je een openingsscène en dan weet je al dat je de film goed gaat vinden. Bij Monos was dit ook het geval. Wat een beleving zeg deze film, en geen moment weet je waar het naartoe gaat. En wat voor de openingsscène geldt, geldt overigens ook voor de eindscène. Zeer sterk!

Macht doet iets met mensen. Macht geeft kracht, geeft vertrouwen, maar door macht kan je ook overmoedig raken. Dat blijkt als te meer in deze guerrillafilm. Helemaal als het gaat om een groep jongeren die makkelijk te beïnvloeden zijn. Alles voor dat beetje erkenning, maar zodra ze elkaar erbij kunnen naaien dan doen ze dat ook gewoon lekker. Onzekerheid speelt daarbij een grote rol, maar volgens ons nog veel meer factoren. Factoren waarnaar je alleen maar kunt gissen, want diep in de jungle – wat een prachtige rauwe beelden – gelden andere regels dan thuis. Daar ben je een ander mens. Dat is wat deze film zo sterk maakt. Wie is wie nu eigenlijk en wat wil hij of zij?

Monos is een beleving om te kijken en bij tijd en wijlen bikkelhard. Een film over macht, maar tegelijkertijd ook over zekerheid. Wat wil je, als je nog zo jong en beïnvloedbaar bent. Een kijktip! De filmposter is overigens ook een plaatje om te zien.

Regie: Alejandro Landes
Cast: Julianne Nicholson | Sofia Buenaventura | Moisés Arias
Speelduur: