Monk

recensie Monk

Wij hebben de Nederlandse roadmovie Monk gezien. In deze dramafilm volgen we Monk, zijn zus en zijn ouders. Ze reizen naar Spanje om de broer van Monk zijn moeder te bezoeken, die ernstig ziek is. Dit komt de onderlinge relaties niet ten goede, vooral omdat Monk last heeft van ziektevrees. Wat wij van Monk vinden, lees je in deze uit ongeveer 175 woorden bestaande B-recensie.

Monk lijdt aan ziektevrees. Niet echt handig als je met het gezin je ernstig zieke oom in Spanje gaat bezoeken. Daarnaast is zijn zus Joni een opgroeiende puber, zijn moeder een temperamentvolle Spaanse en zijn vader een met zichzelf in de knoop zittende kunstenaar. De reis zet onderlinge relaties dan ook op het spel.

Fantastisch, omdat de film gewoon fantastisch is. Humoristisch, vanwege de subtiele humor die regelmatig voorbij komt. Ontroerend, om het innerlijk verdriet, maar ook het verdriet van een geliefde. Meeslepend, vanwege de misschien wel herkenbare perikelen die zich afspelen binnen de familie. Kleurrijk, vanwege de geweldige personages, maar vanwege de kleurrijke beelden. Energiek, omdat de film zo goed is dat je stuiterend de bioscoop uit gaat. Tegendraads, omdat de film tegen de stroming in gaat en een beetje vreemd is, op een positieve manier. Fris, omdat de acteurs heerlijk zijn om naar te kijken en het scenario onvoorspelbaar is. Dat alles met dank aan de regisseuse Ties schenk, die debuteert met deze film. Fijn hoor!

Minpuntjes? Natuurlijk, bijna altijd wel. Maar wat maakt het uit. De Nederlandse cinema leeft weer mensen. En daar mogen we trots op zijn. Heel trots.

Regisseur: Ties Schenk
Cast: Teun Stokkel | Olivia Lonsdale | Marina Gatell | Sam Louwyck | Gijs Blom