Mon Frère

recensie Mon Frère

De dramafilm Mon Frère gaat over Teddy. Zijn vader was thuis nogal gewelddadig, wat ervoor heeft gezorgd dat Teddy en zijn broertje altijd in angst leefden. Er was maar één uitweg, die gepaard gaat met een rit naar een instelling. Wat wij van Mon Frère vinden, lees je in onze recensie.

Teddy is een jongen met een gewelddadige vader. Die vader bepaalt alles. Teddy en zijn broertje – de moeder zit dan al in Amsterdam – houden dan lang vol, maar op een gegeven moment is de maat vol. Teddy belandt in een instelling met allemaal jonge broekies die iets soortgelijks hebben gedaan. De ene heeft een nog grotere mond dan de andere. Hoe zal Teddy daar mee omgaan? En hoe komt hij met zijn broertje bij zijn moeder?

Dat Mon Frère realistisch is, is maar al te duidelijk. Geweld gebruiken om geweld tegen te gaan. Het lijkt tegenstrijdig, maar soms heeft een mens geen keus. Een kat in het nauw maakt tenslotte vreemde sprongen. Hoofdrolspeler MHD, dat is een Franse rapper, lijkt alleen niets geleerd te hebben van de film. Hij zit momenteel vast voor betrokkenheid bij een dodelijke vechtpartij. Beetje jammer (beetje heel erg, en hoe dom kun je zijn?).

Hoofdrolspeler MHD en zijn medespelers acteren overigens wel allemaal steengoed in deze film. Overtuigend en alsof ze het zelf hebben meegemaakt. Of dat is het geval of ze hebben een heel goed inlevingsvermogen.

Ongeveer driekwart van de film speelt zich af in een instelling, waarna de film zich naar andere locaties begeeft en ook kantelt. Die kanteling met bijbehorende actie heeft de film ook wel even nodig, want hij kakt soms in, ondanks het steengoede acteerwerk dus. In het laatste deel zit dus de actie. Het einde vonden wij overigens abrupt, vreemd en raar. Geen idee wat daar de bedoeling van was. Jammer, want inhoudelijk was de film sterk, mede door de flashbacks. Dat einde deed toch afbreuk aan de film.

Mon Frère is een film waarin steengoed wordt geacteerd. Soms kakt de film alleen wel in, maar de actie op het einde maakt dat deels goed. Behalve het echte einde, dat is abrupt, vreemd en raar! Geen idee wat wat daar de bedoeling van was.

Regie: Julien Abraham
Cast: MHD | Darren Muselet | Aïssa Maïga | Jalil Lespert
Speelduur: 96 minuten