Minyan

recensie Minyan

De dramafilm Minyan gaat over de 17-jarige David, die zijn homoseksualiteit ontdekt. In zijn gemeenschap is dat iets onbespreekbaars, maar toch zijn er mensen om hem heen die hem daarin begeleiden. Wat wij van Minyan vinden, lees je in onze recensie.

Het is 1989 in New York, waar de 17-jarige David met zijn ouders en grootouders in een wijk met veel Russische immigranten van Joodse afkomst woont. David werkt veel in gebedsgemeenschappen, iets wat gebruikelijk is onder Joodse jongeren. Tegelijkertijd ontdekt David ook zijn homoseksualiteit. Dat druist in tegen de strikte regels van zijn eigen Joodse gemeenschap. Een bevriend ouder stel helpt David om zichzelf te ontdekken. Zo laten ze hem onder andere het uitgaansleven van East Village ontdekken.

De hele interessante score vol met blaasinstrumenten is mij vooral bijgebleven na het zien van Minyan. Een film waarin de belevingswereld van David goed in beeld is gebracht. Hij is vol op ontdekkingstocht en loopt daarbij aan tegen achterbakse keuzes die andere vooral voor hem lijken te maken. Al doet hij daar zelf ook aan mee, ook al vindt hij misschien van niet.

De ontdekkingstocht is er een die herkenbaar is. Je ziet het vaker voorbij komen in films waarin je aan het ontdekken bent wat je echte geaardheid is. Een ontdekkingstocht die ook als een vlucht te betitelen is. Of openbaringen, wat je ook letterlijk ziet terugkomen in de film. Heel de houding van David (gespeeld door Samuel H. Levine) spreekt boekdelen. Hij is breekbaar, wat met name terug te zien is in zijn houding. Dat zie je gaandeweg de film ook veranderen, op en voor hem positieve manier. Onzekerheid maakt plaats voor zelfvertrouwen.

Levine is daarbij omgeven door een brok aan ervaring, waaronder Ron Rifkin en Mark Magolis. Dat zijn geen verkeerde leermeesters. Ook fijn, de cameravoering, of misschien wel meer de cinematografie. Geen poespas, maar toch subtiel fraai. En de spanning, die bouwt zich op. Geen extreme spanning, maar een meer seksuele en ontdekkende spanning. David zijn leven verandert en dat kan niet zonder risico’s. Ook al zijn mensen misschien toch meer behulpzaam dan je zou denken.

Minyan is een ontdekkingstocht vol met achterbaksheid. Jezelf ontdekken kan spannend zijn, vooral als de mensen om je heen nogal oordelend zijn. Een lichte spanning, een interessante score en een cinematografie zonder poespas. Zeker meer dan het kijken waard!

Regie: Eric Steel
Cast: Ron Rifkin | Samuel H. Levine | Christopher McCann | Mark Margolis
Speelduur: 118 minuten