Minari

recensie Minari

De dramafilm Minari gaat over een Koreaans gezin dat het stadse leven inruilt voor een boerderij in Arkansas. Waar er hoop was op een beter leven, is het er vooral een van vele uitdagingen. Wat wij van Minari vinden, lees je in onze recensie.

Het Koreaanse gezien Yi gaat hun leven veranderen. Ze verruilen de stad voor het platteland. Een boerderij in Arkansas om precies te zijn. In de hoop op een beter leven. Die nieuwe omgeving is alleen wel even wennen. Ook omdat ze het financieel niet breed hebben en hun zoon David een hartafwijking heeft. Als oma vervolgens onverwachts intrekt komen ze voor een nog grotere uitdaging te staan.

Minari is een van de films waar ik het meest naar uitkeek in 2021. De film deed het goed op verschillende filmfestivals en meerdere nominaties voor de Oscars zegt ook wel wat. De film begint met prachtige muziek van Emile Mosseri. Die gehele score is sowieso van toegevoegde waarde in de rest van de film.

Een film die feelgood-achtig aanvoelt, mede door de combinatie van drama en humor. Subtiele humor, waar vooral het schattigste jongetje van het jaar (David) en de liefste oma van het jaar een belangrijk aandeel in hebben. Ook de bijna onherkenbare Will Patton – die echt altijd goede bijrollen uitkiest – is een fijn, behulpzaam maar ook ongemakkelijk – en daarom ook leuk – personage. Behulpzaam is ook waar het om gaat. Alles zelf doen lukt niet. Je hebt hulp nodig. En hulp accepteren is soms moeilijk. Dat weet ik zelf ook. Des te mooier was deze film. De film opent je ogen. Zie de toekomst. Zie de mogelijkheden. Niet doemdenken, maar omdenken.

Een kloof zien we ook wel. Niet alleen tussen jong en oud, maar ook tussen de verschillende nationaliteiten. Vooral binnen het gezin. De ouders staan tussen de kinderen en de oma in. Iedereen is anders. De kinderen zijn Koreaanse Amerikanen, terwijl de ouders Koreanen zijn die in Amerika wonen. Oma is sowieso van een andere generatie en doet gewoon wat goed voelt. Regels zijn er niet altijd om na te leven. Leef! En durf je trots opzij te zetten. En wat is geld als je niet gelukkig bent. Ook helemaal niets.

Minari is een feelgood-achtige film die je de ogen opent. Zie de mogelijkheden, probeer om te denken en probeer in geluk te denken. Want wat is geld als je niet gelukkig bent?

Regie: Lee Isaac Chung
Cast: Steven Yeun | Yeri Han | Alan S. Kim | Noel Cho