Mijn Rembrandt

recensie Mijn Rembrandt

In de documentaire Mijn Rembrandt zien we hoe belangrijk Rembrandt nog steeds is voor de kunstwereld. Ieders belangen zijn anders, maar toch zijn er overeenkomsten tussen die verschillende personen. Wat wij van Mijn Rembrandt vinden, lees je in onze recensie.

Het verhaal

Rembrandt van Rijn is ondanks zijn dood nog steeds een van de meest besproken kunstenaars ter wereld. Velen willen zijn werk daarom hebben. In deze documentaire ontmoeten we verschillende mensen in de kunstwereld, waarbij iedereen andere belangen heeft. De een wil nieuwe werk aankopen, daar waar de ander juist een schilderij van hem boven de openhaard wil hebben.

Ons eindoordeel?

Mijn Rembrandt is het voorbeeld van waarom een kunstdocumentaire niet saai en stoffig hoeft te zijn. Nee, deze documentaire is juist zo opgebouwd en gemonteerd dat het spannend is, mede ook door de begeleidende muziek en de verschillende plots. Verhip, je zou haast denken dat het een film is. En dat niet alleen, want je leert Rembrandts werkwijze nog beter kennen ook, net als verschillende hautaine en decadente mensen uit de kunstwereld.

De hautaine en decadente mensen benoemen we expres, want daar gaat de aandacht ook zeker naar uit. Geld speelt daarbij een ontzettend belangrijke rol. Vader en zoon Six bijvoorbeeld, die beschikken over geld. Vader Six is van de oude stempel en koopt op gevoel, daar waar zoonlief de weg van de wetenschap bewandelt. En dan baron Buccleuch, die een peperduur schilderij op een fatsoenlijke plek wilt hangen, zodat hij er een fijn boek bij kan lezen. Dan heb je het goed hoor, als je dat kunt zeggen. Vooral omdat je het schilderij voor jezelf wilt en kunt houden, wat overigens een goed recht is als je het hebt gekocht.

Nu ons punt, want het gemak waarmee ze over geld praten, vinden wij schokkend. Er is zo een afstand met de maatschappij, daar waar kunst van iedereen behoort te zijn. De heer Kaplan deelt die kunst gelukkig wel, maar geilt dan weer op alle aandacht die hij krijgt. Baron de Rothschild praat dan weer achteloos over schilderijen die naast zijn bed hangen alsof het nachtlampjes zijn die hij bij de Ikea kocht, maar wel 160 miljoen euro waard zijn. Het is niet zo dat je die even op Marktplaats zet. En wat biedt hij onze – toen nog niet – directeur Taco Dibbits van het Rijksmuseum als drankje aan: Dom Perignon, champagne of rode wijn – we gokken een hele goede. Ok茅 dan, Coca Cola (geen andere cola) werd tussen neus en lippen ook even genoemd.

De echte kenner, Ernst van de Wetering, is uiteindelijk de pineut, maar die stelt alleen vast. Schilderijen hebben namelijk geen waarden volgens hem, maar zijn er om te naar te kijken. Kortom, geldt geeft status en macht en biedt mogelijkheden. En juist het goede aan deze documentaire is dat ook dit de aandacht krijgt en jij als kijker je eigen oordeel mag vellen. We hebben geboeid gekeken en ons oprecht vermaakt bij het kijken van Mijn Rembrandt. Dat zal misschien ook een stukje chauvinisme zijn, want werk van schilders uit eigen land blijft speciaal. De precisie waarmee deze documentaire is gemaakt is bewonderenswaardig.

Iedereen doet alsof het zijn of haar Rembrandt is, dus in de ik-vorm zou dat ‘Mijn Rembrandt’ zijn, maar uiteindelijk is het toch echt Onze Rembrandt. Het blijft een bijzonder wereldje hoor, die kunstwereld. Dat blijkt maar weer uit deze toch ook spannende en plotvolle kunstdocumentaire.

Regie: Oeke Hoogendijk
Cast: Jan Six | Taco Dibbits | baron Buccleuch | baron Rothschild
Speelduur: 97 minuten

Share

2 gedachten over “Mijn Rembrandt”

  1. Hoi, deze documentaire wil ik graag zien. Kennen jullie ook de documentaire die Bert Haanstra eind jaren 50 over Rembrandt heeft gemaakt? Die is ook erg mooi. Er zijn vorig jaar in het kader van het Rembrandt jaar twee prachtige boeken met een overzicht van zijn werk uitgegeven door Taschen, een met al zijn schilderijen en een met alle tekeningen en etsen. Ook erg mooi! Groetjes, Erik

Wil je reageren?

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.