Mi Vida

recensie Mi Vida

De komische dramafilm Mi Vida gaat over kapster Lou, die sinds ze alleen is de droom heeft zich in Spanje te vestigen. Ze vertrekt voor een cursus Spaans naar Cádiz, om te kijken of ze het aandurft. Wat wij van Mi Vida vinden, lees je in onze recensie.

De 63-jarige kapster Lou gaat een paar maanden Spaans studeren in Cádiz. Dat is niet zonder reden, want eigenlijk wil ze zich wel voorgoed vestigen in Spanje. Het probleem is alleen dat ze dan haar kinderen en kleinkinderen niet meer zo gemakkelijk ziet. Haar Spaanse lerares, waarmee ze een haat liefde verhouding heeft, moedigt haar aan een kapsalon te starten in Spanje. Maar ja, zijn haar kinderen het daar wel mee eens?

Wat een fijne en grappige film is Mi Vida. Een feelgood film waarin twee culturen samenkomen en een vrouw op leeftijd eindelijk zichzelf ontdekt. Ergens deed de film ons aan Gloria denken. Dat is ook een coming of age over een vrouw op leeftijd. In deze film niets anders. Je eigen keuzes maak je zelf en niet een ander. Maar als je zo betrokken bent als Lou, dan maak je die keuze niet zo snel. Helemaal niet als je kinderen hebt die eigenlijk alleen aan zichzelf denken. Jij als alleenstaande hebt tenslotte alleen je kinderen, daar waar zij ook nog anderen hebben.

Er zitten ook duidelijke filmtrucjes in, die goed werken. Zo komt Lou aan met de bus met haar gezicht richting Cádiz. Op de terugweg zit ze andersom, richting huis. Het lijkt niets te betekenen, maar voor de kijker is het zo wel beter te begrijpen. Zo zitten er meer van dit soort slimmigheidjes in.

Loes Luca speelt heerlijk adrem, net als de Spaanse Elvira Mínguez (die je kunt kennen van Todos lo Saben en Truman). Beide karakters ontwikkelen zich in de film, wat ook wel logisch is bij een coming of age. Ook het samenspel met de jonge studenten en de vader van Andrea werkt goed. Dat Lou eenzaam is dat blijkt, maar dat Cádiz voor haar een verademing is ook. Keuzes maken is dan lastig.

Mi Vida is een hele fijne en grappige coming of age, waarvan we er in Nederland niet zoveel hebben. Karakters ontwikkelen zich, wat in dit geval erg prettig is voor de kijker. Wederom een Nederlandse film die wij aanraden, vooral als je van feelgood films houdt. Eigenlijk is het een soort tegenhanger voor alle Costa-achtige-films die Nederland rijk is, maar dan voor een andere doelgroep. Een verademing als je het ons vraagt.

Regie: Norbert ter Hall
Cast: Loes Luca | Elvira Mínguez | José Cruz | Anniek Pheifer
Speelduur: 88 minuten