Mammal

recensie Mammal

De dramafilm Mammal gaat over de 41-jarige Margaret. Zij verliest haar 18-jarige zoon, die ze bij de geboorte al in de steek liet. Zou ze daarom als compensatie straatjongen Joe in huis nemen? Wat wij van Mammal vinden, lees je in onze recensie.

Margaret is 41 jaar en hoort dat haar 18-jarige zoon is overleden. Die zoon had ze bij de geboorte al in de steek gelaten. Het lijkt haar niets te doen, maar Joe zorgt ervoor dat ze dit toch anders gaat zien. Joe is een straatjongen die haar toch aan haar zoon doet denken, zonder dat ze hem nog heeft gezien na de geboorte. Margaret biedt Joe een kamer in in haar huis. Is dat met een reden?

Wij houden van rauwe films, wat niet perse wil zeggen dat die ook allemaal goed zijn. Zo is Mammal bijvoorbeeld een film met een hoop goede dingen, maar weet hij niet genoeg te overtuigen. Hij grijpt niet genoeg naar de keel. Resultaat, een prima film met een geweldig acterende Barry Keoghan. Zijn er überhaupt grotere talenten op deze aardbol dan Barry?

Wat de film ook doet, is de kijker uitdagen. Jij als kijker mag je eigen oordeel vellen. Wat je ziet is niet voor iedereen zijn of haar ogen bedoeld, dat zeggen we erbij. De kleine dingen in deze film vinden wij wel mooi. Het begin bijvoorbeeld, waar je een litteken ziet bij Margaret. Overduidelijk een litteken uit het verleden, maar ook een litteken dat ze de rest van haar leven meedraagt. Ook de kleren die Joe krijgt. Lijkt iets heel liefs, maar is natuurlijk ontzettend pijnlijk. Als een soort goedmakertje zien we dat, om haar fouten uit het verleden weg te poetsen. Balancerend op het randje is wat de film vaker doet. En toch, ja toch, grijpt dat je niet genoeg bij de keel.

Mammal is een rauwe film die zich op het randje van het toelaatbare begeeft. En toch grijpt de film je net niet genoeg bij de keel. Blijkbaar gaat hij bij ons dan dus niet over het randje. Maar jongens, wat is Barry Keoghan een groot talent!

Regie: Rebecca Daly
Cast: Rachel Griffiths | Barry Keoghan | Michael McElhatton
Speelduur: 96 minuten