Magic Mountains

recensie Magic Mountains

De psychologische dramafilm en thriller Magic Mountains gaat over de beroemde schrijver Lex. Hij wil samen met zijn ex hun relatie goed afsluiten. Het plan is dit al klimmend in de bergen van Slowakije te doen. Hun gids vertrouwt Lex alleen niet. Wat wij van Magic Mountains vinden, lees je in onze recensie.

Lex is een beroemde schrijver, die ook nog eens geld heeft. Maar dat is niet genoeg voor hem, want hij mist zijn oude Liefde Hannah. Hij stelt haar voor om samen een hoofdstuk af te sluiten. Dit wil hij doen in de Slowaakse ongerepte bergen, onder begeleiding van klimgids Voytek. Voytek moet hen brengen tot het startpunt, waarna Lex en Hannah hun weg vervolgen. Voytek vertrouwt de Lex alleen niet.

Wij kregen soms best de bibbers bij het zien van Magic Mountains. Niet alleen vanwege de hoogte, maar ook vanwege Lex; gespeeld door Thomas Ryckewaert, die je nog kunt kennen van Waldstille. Eng en vies persoontje hoor. Wat dat betreft wel raar dat Hannah in zijn verhalen blijft geloven. Puike film wel hoor, die de spanning opbouwt, zoals je mag verwachten van een psychologische dramafilm. En wat een prachtig landschap jongens, daar moet je haast wel van tot rust komen.

Nou, Hannah niet dus, want die eerder benoemde spanning is er zeker. Enerzijds psychologisch, maar zeker weten ook in de persoonlijke sfeer. Ongemakkelijk is de film ook, omdat je constant op de hand van Hannah bent. Lex is maar raar. Ze lijdt aan het Stockholmsyndroom, lijkt wel. Dit alles is te danken aan het goede acteerwerk van beide hoofdrolspelers. Een psychologisch steekspel ook, dat niet alleen over Lex en Hannah gaat, maar waar Voytyek ook deel van uitmaakt. Maar laten we eerlijk zijn, hoe stom is het om met je ex te gaan klimmen, omdat het juist bij klimmen om vertrouwen gaat? Het is niet voor niets je ex!

Magic Mountains kan zeker in ons lijstje van wandelfilms. Een film die de spanning opbouwt en waarin obsessief gedrag een nieuwe dimensie krijgt. En blijf vooral zitten tot en met het einde! Overigens kent deze telefilm – woensdag 12 februari om 21.15 uur te zien op NPO 3 – een prachtige filmposter!

Regie: Urszula Antoniak
Cast: Hannah Hoekstra | Thomas Ryckewaert | Marcin Dorocinski
Speelduur: 80 minuten