Ma Belle Gosse

recensie Ma Belle GosseDe dramafilm Ma Belle Gosse gaat over de 17-jarige Maden. Zij en haar familie vieren vakantie aan de kust. Stiekem heeft ze ook contact met een gevangene, in een gevangenis in de buurt van hun vakantiehuis. Wat wij van Ma Belle Gosse vinden, lees je in onze recensie.

Maden is 17 en samen met haar (half)broertjes en -zusjes op vakantie. Ergens aan het strand hebben ze een huisje, waar ze de zomer doorbrengen. Tussen hun vakantiehuis en het strand in ligt een gevangenis. En in die gevangenis zit iemand die Maden wel interessant vindt. Ze heeft contact met de gevangenen. Per brief, want een andere mogelijkheid is er niet gezien haar leeftijd. Krijgen haar familieleden lucht van het contact met de gevangene?

Coming of age verweven met slow cinema, het kan. Kijk maar eens naar Ma Belle Gosse en je weet wat we bedoelen. Een film die wat dat betreft niet heel uitdagend is. Of toch wel? Ja inderdaad, toch wel. Juist doordat het slow cinema is moet jij als kijker ook veel ‘werk’ doen. Touwtjes aan elkaar knopen en misschien wel zelf een deel van het verhaal erbij denken.

Het personage Maden is goed uitgedacht. Ietwat mysterieus, ook voor haar broers en zussen, maar voor haar vader haast een open boek. Leer vaders hun dochter kennen. Enerzijds weet Maden dat ze iets doet wat misschien niet heel slim is, maar aan de andere kant is het wel spannend. De film zelf is overigens nooit spannend. Het is meer een verhaal over een meisje dat opgroeit en een ontwikkeling doormaakt.

Ma Belle Gosse is een mooie combinatie tussen coming of age en slow cinema. Spannend? Nee, tenzij jij als kijker de spanning zelf weet te ontdekken.

Regie: Shalimar Preuss
Cast: Lou Aziosmanoff | Jocelyn Lagarrigue | Victor Laforge