M.

recensie M.

De dramafilm M. gaat over de stotterende en onzekere Lila. Waaghals Mo geeft haar het nodige vertrouwen, maar dan moet hij wel wat opgeven. Lukt hem dat? Wat wij van M. vinden, lees je in onze uitgebreide C-recensie.

Lila is jong en onzeker vanwege haar gestotter. Hoeft ze niet te praten, dan doet ze dat ook niet. Mo daarentegen, neemt wat meer risico in het leven. In zekere zin zijn ze elkaars tegenpolen. Ze ontmoeten elkaar en de vonk slaat over. Mo geeft haar het vertrouwen dat ze nodig heeft. Lila bloeit op en Mo neemt minder risico. Maar houdt Mo dat wel vol?

M. is het regiedebuut van Sara Foriestier, die zelf ook één van de hoofdrollen op zich neemt. Sinds dat ze in Suzanne speelde hebben wij haar op onze radar staan. Weet ze ons weer te overtuigen als actrice, maar ook als regisseuse?

Jazeker. Wat een kleine en liefdevolle film. Forestier zelf speelt sterk, waarbij haar expressies je zelf bijna een depressie geven. Lekker puur natuur.

De manier van filmen is vaak ook erg dicht op de huid, waardoor je je als kijker sneller in de personages kunt verplaatsen. Het maakt het ook wat intiemer, net als dat de muziek daarop inspeelt. Met de onvolkomenheden die voorbij komen is dat ons inziens een goede keuze. Helemaal als blijkt dat Lila misschien wel een minder groot probleem heeft dan Mo zelf.

Naast Forestier speelt ook oude rot Jean-Pierre Leaud sterk als de verstrooide vader. Een kleine rol, maar noemenswaardig. Oké, misschien wel een wat overbodige rol, maar het verklaart ook weer meer waarom Lila zich niet vaak op haar gemak voelt. Ze heeft vertrouwen nodig. Iets wat haar vader zeer zeker niet geeft en haar vervelende kleine zusje ook niet.

In M. geven de personages elkaar veel liefde, ondanks de onvolkomenheden. Zowel fysiek als mentaal. Als kijker voel je die liefde. En wie wil er geen liefde?

Regie: Sara Forestier
Cast: Redouanne Harjane | Sara Forestier | Jean-Pierre Léaud