Lucky

recensie Lucky

De komische dramafilm Lucky gaat over een nukkige en oude ketting rokende man. Hij beseft dat hij stervende is en de vraag is hoe daar mee om te gaan. Wat wij van Lucky vinden, lees je in onze uitgebreide C-recensie.

Lucky is al een oude man in een niets betekenend stadje in Arizona. Naast dat hij nukkig is, aan één stuk door rookt en atheïst is, beseft hij toch wel dat zijn leven eindigend is. Hij praat in zijn verder niet meer zo boeiende leven met andere dorpelingen, waaronder Howard. Die laatste is zijn schildpad kwijt en is daar naar op zoek.

Lucky is bijna de laatste film van Harry Dean Stanton, die in 2017 overleed. Als je de goede man niet kent dan heb je wat gemist, want hij heeft 202 titels op zijn naam staan. Films als Alien, The Green Mile en zelfs The Avengers kent haast iedereen wel. Wat wel jammer is, dat Stanton haast altijd in de schduw leek te staan. Nooit die ene grote rol en de waardering die hij misschien wel verdiende.

In Lucky is Stanton toch echt de man waar het om draait. Hij zet het gelijknamige personage subliem neer. Nukkig, schijt hebben aan alles en iedereen, maar toch ook breekbaar. Als personage, maar ook in zijn rol. Want Stanton zelf was 90 toen hij deze hoofdrol op zich nam. Dat is niet voor iedereen weggelegd, om dan nog even een hoofdrol op je te nemen in een film. Het lijkt ook haast een bedankje van de regisseur, John Caroll Lynch – die overigens geen zoon is van David Lynch, die ook een rol heeft in de film. Een bedankje voor zijn gehele oeuvre.

De film zelf heeft eigenlijk niet zo veel plot. We zien Lucky zijn dagelijkse haast autistische dingen doen. Altijd maar weer hetzelfde patroon. Doorbreekt iemand dat, dan is hij gelijk van slag. Die dagelijkse dingen gaat alleen steeds moeilijker vanwege het ouder worden. De dood nadert, maar hoe ga je daar mee om? Dat is mooi in beeld gebracht op een subtiele manier. Niet te zwaar, niet te licht, maar wel met een duidelijke boodschap. Ouder worden wil niemand, maar vroeg of laat moeten we er toch allemaal mee leven. Of je nu wilt of niet!

Regie: John Carroll Lynch
Cast: Harry Dean Stanton | David Lynch | Ron Livingston | Ed Begley Jr.
Speelduur: 88 minuten