Loving Vincent

recensie Loving VincentDe animatie- en dramafilm Loving Vincent gaat over de zoektocht naar de ware doodsoorzaak van Vincent van Gogh. Niet door de politie, maar door de zoon van de voormalige postbode van Vincent. Wat wij van Loving Vincent vinden, lees je in onze recensie.

De dood van Vincent van Gogh heeft bij enkelen toch wat vragen opgeroepen. Zo ook bij de zoon van de voormalige postbode van Vincent, Armand. Armand wil een brief bezorgen aan de broer van Vincent, maar ook die blijkt al dood te zijn. Armand stopt niet voordat hij daadwerkelijk weet waarom Vincent nu eigenlijk zelfmoord heeft gepleegd. Of is hij vermoord?

We beginnen met een kritische noot over Loving Vincent. Alles is namelijk in de Engelse taal gesproken, terwijl het hele verhaal zich in Frankrijk afspeelt met Fransen en enkele Nederlanders. Dat doet afbreuk aan de vele schilderijen die zijn gebruikt in deze film.

Die aan elkaar geplakte schilderijen zijn natuurlijk prachtig, dat kun je niet ontkennen. Alles in de van Gogh stijl. Je ziet zelfs 12 schilderijen per seconde voorbij komen. Dat betekent dus dat er bijna 70.000 schilderijen zijn gemaakt om deze film mogelijk te maken. Toch vonden wij de zwart-wit beelden nog net wat mooier dan de kleuren. Kwestie van smaak.

Inhoudelijk gezien kon de film ons nooit echt helemaal pakken. De zoektocht naar de ware doodsoorzaak van van Gogh zit namelijk vol met foutjes. Foutjes waar wij ons aan stoorden en gemakkelijk te verhelpen waren. Wat wel mooi was, is dat het om van Gogh gaat, maar misschien nog wel meer om de mensen om hem heen. Die leren we ook beter kennen. Je kent ze van de schilderijen, maar nu ook net wat meer.

Loving Vincent is een prachtige film, maar schiet inhoudelijk tekort. Ook stoort hij door het Engelse taalgebruik. Overigens mag je de aftiteling helemaal kijken, want die is buitenaards goed en mooi bedacht.

Regie: Dorota Kobiela en Hugh Welchman
Cast: Douglas Booth | Jerome Flynn | Helen McCrory
Speelduur: 94 minuten