Loveless

recensie Loveless

De Russische dramafilm Loveless (Nelyubov) gaat over een jong stel dat gaat scheiden. Hun 12-jarige zoon verdwijnt vervolgens, waarna de tekortkomingen van het jonge stel al snel worden blootgelegd. Wat wij van Loveless vinden, lees je in onze uit uitgebreide C-recensie.

Boris en Zhenya gaan scheiden. Boris heeft inmiddels een veel jongere vriendin die zwanger is en Zhenya heeft een rijke vent aan de haak geslagen. Alles lijkt alleen in het teken van hun eigen toekomst te staan, zonder daarbij aan hun zoon Alyosha te denken. Hij verdwijnt dan ook. De vraag is dan ook of ze hem gaan vinden!

De letterlijke Loveless zegt eigenlijk al wel genoeg: liefdeloos. Dat is precies wat de ouders van Alyosha zijn. Als kijker kun je jezelf meerdere malen niet bedwingen, als je ziet hoe zij met hun zoon omgaat. Hij lijkt alleen maar bijzaak te zijn in de echtscheiding. Wat een zelfzuchtigheid! Het eigen leventje is veel belangrijker dan je eigen vlees en bloed. Pijnlijk om te zien! Vooral de moeder is tenenkrommend. Als je haar maar goed zit, je mooie kleding hebt en op de sociale media kan laten zien dat je een goed leven leeft. Altijd maar die telefoon. Brrrrrr…

Cinematografisch zit Loveless ook erg sterk in elkaar zit. Geen toegevoegd licht, maar puur het licht gebruiken dat beschikbaar is. In enkele scènes is dat maar al te duidelijk. Tijdens seksscènes bijvoorbeeld, waar donker en licht een belangrijke rol spelen, om niet al te veel bloot weg te geven. Fraai gedaan. Contrast is dan ook de gehele film sterk aanwezig. En wat te denken van de ellenlange in- en uitzoomscènes. Dat alles tezamen met de grauwe blauwige beelden, zetten de toon van de film. Er is niets blijs aan!

Inhoudelijk dan. Ondanks af en toe opdoemende spannende muziek, ontbreekt het soms aan spanning. Dat komt omdat de film soms een beetje langdradig overkomt. Een bewuste keuze, zo het lijkt, want het gaat om de zoektocht naar de zoon. Het vinden staat vol in de aandacht en daar besteden de makers dan ook de aandacht aan. Spanning is er dus zeker, maar door die lange zoektocht met bijbehorende lange scènes verlies je soms de aandacht. Die eerder benoemde muziek had van ons dan ook meer aanwezig mogen zijn. De twee hoofdrolspelers acteren overigens puik en het verhaal is niet alledaags! De film is dan ook onvoorspelbaar tot het eind.

Loveless is dus een film die zeker stof tot nadenken geeft, maar niet aan onze hoge verwachtingen heeft voldaan. Dat ligt aan ons, want wij hebben ons lekker laten maken. Misschien wel te lekker, waardoor er voor ons gevoel iets ontbrak! Wat dan? Geen idee, dat blijft een gevoel. Ga dus niet met te hoge verwachtingen naar de film en laat je gewoon verrassen, want de film is meer dan prima!

Regisseur: Andrey Zvyagintsev
Cast: Aleksey Rozin | Maryana Spivak | Yanina Hope
Speelduur: 127 minuten