Les Garçons Sauvages

recensie Les Garçons Sauvages

De dramafilm Les Garçons Sauvages gaat over vijf rijkeluiskindjes die na een moord op hun lerares voor straf op een eiland moeten verblijven, onder leiding van een gewelddadige kapitein. Dat eiland doet wel wat met ze. Wat wij van Les Garçons Sauvages vinden, lees je in onze uitgebreide C-recensie.

Vijf rijkeluiskindjes hebben hun lerares vermoord, nadat ze stomdronken waren. Na voor een tribunaal te hebben gestaan, moeten ze voor straf naar een eiland. Om daar te komen moeten ze op een cruise mee met een gewelddadige kapitein. Die kapitein zal ze wel wat manieren bijbrengen. Eenmaal op het eiland aangekomen, komen ze er achter dat dat eiland wel wat met ze doet.

Waarom moet een film zo vaak normaal zijn of in een hokje passen? Wij weten het niet. Wat wij wel weten is dat Les Garçons Sauvages daar zeker niet onder valt, want die is nogal onconventioneel. Vinden wij dat erg? Verre van. Want wat een heerlijk absurdistische film. Oké, we hebben een paar wijntjes op, maar dat sluit perfect aan bij de film. Alsof je in een soort trip zit. Heerlijk. Geweldig genoten. Een sprookjesfilm voor volwassenen.

Geweldige scenes zitten erbij. Seks speelt daarbij een grote rol. Uitdagend is dan ook misschien een passende term. Dat je nog zo kunt vernieuwen is ook wel eens lekker, al is een verwijzing naar A Clockwork Orange snel gemaakt. Niet verrassend dat we dat ook een goede film vinden. Een ontdekkingstocht met verrassend goede plotwendingen. Hiep hoi. Wij zijn blij.

Lekker tijdloos ook. Een overwegend zwart wit film die net zo goed in de jaren 70 had kunnen zijn gemaakt. Of 80, of 90. Je weet het niet. Het gezwijmel tussendoor kunnen wij dan nog wel vergeven. Al klinkt gezwijmel ook zo denigrerend. Niet zo bedoeld, want het past bij de film.

Voor films als Les Garçons Sauvages ga je eigenlijk naar het IFFR. Iets anders. Een beetje raar. Een beetje vreemd. Maar wel lekker. Hulde!

Regie: Bertrand Mandico
Cast: Elina Löwensohn | Pauline Lorillard | Vimala Pons | Diane Rouxel | Anaël Snoek | Mathilde Warnier | Sam Louwyck