Lapsis

recensie Lapsis

De komische schienfiction en thriller Lapsis gaat over Ray, die bij een kwantumtechnologiebedrijf gaat werken. Zijn taak is om een kabel aan te leggen van de ene naar de andere locatie. Maar dat gaat niet altijd zo makkelijk als gezegd. Wat wij van Lapsis vinden, lees je in onze recensie.

Ray is een koerier, maar verdient daar niet genoeg geld mee om zijn broertje mee te kunnen helpen. Hij heeft namelijk de zorg voor hem. Hij gaat daarom aan de slag bij een kwantumtechnologiebedrijf waar het makkelijk geld te verdienen is. Zijn taak is om van de ene kwantumlocatie naar de andere locatie een kabel te rollen. De ene route is makkelijker dan de andere, waardoor er soms ook veel meer geld te verdienen is. Lijkt simpel, is het verre van, helemaal als je ook nog eens kostbare hulpmiddelen nodig hebt.

Een film waar ik al langere tijd naar uitkeek. In 2020 draaide de film ook al op LIFF, maar miste hem toen. Gelukkig draait Imagine Film festival hem ook en verschijnt hij later in 2021 ook nog in de bioscoop. Een film die aan te merken is als een mysterieuze komische thriller, maar waarvan de verwachtingen niet helemaal werden waargemaakt, grotendeels door het onbevredigende einde. Nog steeds een prima film overigens, waarbij het maken van een vergelijking met de serie Black Mirror onvermijdelijk is.

Het is allemaal met een knipoog bedoelt wat je ziet in de film, maar een kern van waarheid zit er wel in. Ik moest ontzettend denken aan de 5G discussie met bijbehorende 5G-wappies. Is 5G nu wel of niet schadelijk voor je gezondheid? Zo ook in deze film. Daarnaast staat uitbuiting centraal. Je kunt nog zo hard werken als je wilt, maar op het einde van de rit is het de werkgever die het meeste profiteert. Ze houden je een bod voor, maar uiteindelijk krijg je een brokje. Denk aan grote webwinkels die zo groot zijn dat ze heel de markt overnemen en je in de mangel houden. Voor jou zo een ander. Knap dat ze deze film met een klein budget hebben kunnen maken en gebruikmaken van een goed uitgedacht scenario – oké het einde dan weer niet.

Lapsis is een film met een klein budget, maar met een goed uitgedacht scenario. Het einde had beter gekund, maar uiteindelijk een vermakelijke film die ergens ook gewoon de draak steekt met alle 5G-wappies en grotere webwinkels.

Regie: Noah Hutton
Cast: Babe Howard | Dean Imperial | Dora Madison | Ivory Aquino | James McDaniel | Madeline Wise
Speelduur: 104 minuten