J’Accuse

recensie J'Accuse

De historische dramafilm J’Accuse gaat over kolonel Picquart, die erachter komt dat Dreyfus onterecht is veroordeeld. Hij kaart dit aan bij zijn generaals, maar krijgt nul op het rekest. Picquart besluit de onterechte veroordeling toch aan te vechten. Wat wij van J’Accuse vinden, lees je in onze recensie.

Commandant Picquart is getuige van de veroordeling van kapitein Dreyfus. Picquart houdt zich bewust afzijdig, want hij is slechts aanschouwer. Als hij vervolgens promoveert tot kolonel bij de inlichtingendienst, komt hij erachter dat het bewijs tegen Dreyfus wel heel nihil was. Helemaal als blijkt iemand die hij schaduwt veroordeeld had moeten worden. Hij kaart dit aan bij zijn generaals, maar die wuiven het weg. Want wat maakt het uit dat Dreyfus is veroordeeld, hij is toch maar een Jood. Die gaan ze niet in ere herstellen en het proces opnieuw oprakelen, is het antwoord. Picquart, zelf ook geen fan van Joden, legt zich er niet bij neer en gaat voor gerechtigheid.

Bij J’Accuse, de nieuwste film van Roman Polanski – bekend van The Pianist, Carnage, Chinatown, Rosemary’s Baby en bij de jeugdige kijkers onder ons als personage in Tarantino’s Once Upon a Time … in Hollywood – gaan meteen belletjes rinkelen. Het is tenslotte Polanski zelf die ook beschuldigd wordt van misbruik. Om dan een waargebeurd verhaal te verfilmen met een dergelijke titel is op het randje. Of is dat juist bewust, om de confrontatie aan te gaan?

De film is, ondanks dat de nadruk op het drama ligt, spannend te noemen. En hoewel het antisemitisme er vanaf druipt, waren er destijds gelukkig ook mensen die gaan voor de waarheid. We zijn nu ongeveer 125 jaar verder en om eerlijk te zijn lijkt de wereld niets geleerd te hebben. Een opbouwend sterke film waarin steeds meer duidelijk wordt. Vol afschuw zaten wij te kijken. Hij kakt af en toe in, dat wel, maar boeien blijft hij.

Het acteerwerk is ook goed te noemen. Jean Dujardin is haast onherkenbaar (en afgevallen, als je hem vergelijkt met zijn rol in Nous Finirons Ensemble). Overige acteurs en actrices zijn ook goed, met Emmanuelle Seigner als de mysterieuze Pauline. Het camerawerk is fraai, maar niet alle toegepaste effecten hebben een toegevoegde waarde voor ons. Had voor ons dus niet gehoeven, los van dat de film mooi geschoten is.

J’Accuse is een waargebeurd historisch drama die zeer zeker spannend is te noemen. Dat Polanski dan een film uitbrengt met deze titel is op het randje, gezien de beschuldigingen richting hem. Maar hem kennende, is dat met opzet.

Regie: Roman Polanski
Cast: Jean Dujardin | Louis Garrel | Emmanuelle Seigner
Speelduur: 132 minuten