It’s a Sin

recensie It's a Sin

De komische dramaserie It’s a Sin gaat over drie jonge homoseksuele mannen die naar Londen trekken. Daar kunnen zij hun vleugels uitslaan, iets wat thuis niet kan. Maar dan komt er AIDS, een onbekende ziekte die voor veel angst zorgt. Wat wij van It’s a Sin vinden, lees je in onze recensie.

Drie jonge mannen, Ritchie, Roscoe en Colin verlaten hun ouderlijk huis om hun vleugels uit te gaan slaan in Londen. En dat niet alleen, want in Londen kunnen ze eindelijk zichzelf zijn, daar waar ze dit thuis niet kunnen. Ze zijn namelijk homoseksueel, maar komen hier thuis niet openlijk voor uit. Ook in Londen komen ze er achter dat er een hoop vooroordelen zijn. Dat niet alleen, want er is ook een ziekte waar iedereen bang voor is en die vooral homoseksuele mannen teistert. Gelukkig hebben ze meerdere vrienden. Samen staan ze sterk!

Deze komische dramaserie, It’s a Sin, deed mij wat het verhaal betreft denken aan de Amerikaanse televisiefilm The Normal Heart. Wat stijl betreft moest ik dan weer denken aan het Britse Pride. Nu, dat zijn twee topfilms en deze miniserie doet daar zeker niet voor onder. Typisch Brits, met een goede combinatie tussen humor en drama. Slechts vijf afleveringen lang, maar je ziet en voelt de teloorgang naarmate de serie vordert. En of de vooroordelen al niet genoeg zijn, achtervolgt AIDS ze ook nog eens, waardoor er nog meer vooroordelen komen. Pijnlijk om te zien, al die vooroordelen, ook met terugwerkende kracht. Want hoe onbekend een ziekte ook is, zo ga je niet met mensen om!

Een deels bekende cast ook, want Lydia West kun je al kennen van Years and Years. Olly Alexander kun je ook van Years & Years kennen, maar dan van de band. Daarnaast zien we ook drie nieuwkomelingen – Nathaniel Curtis, Callum Scott Howells en Omari Douglas – die de overige drie belangrijkste personages spelen. Van ieder personage ga je houden. Je leeft mee, je voelt mee, je lacht mee en je huilt mee. Als kijker omarm je de vijf huisgenoten, ook al zijn ze door al narigheden niet te benijden. Gelukkig vindt de serie een goede balans tussen het plezier en het verdriet. Het ene sluit het andere niet uit. Wat een kracht, wendbaarheid en plezier straalt van de personages af.

It’s a Sin laat een pijnlijk verhaal zien. De kracht, wendbaarheid en het plezier van de vijf belangrijkste personages zorgen voor een zeer aangename serie over met vele vooroordelen jegens homoseksuelen. Typisch Brits ook, want drama en komedie gaan hand in hand.

Regie: Peter Hoar
Cast: Lydia West | Olly Alexander | Nathaniel Curtis | Callum Scott Howells | Omari Douglas
Speelduur: 1 seizoen (5 x 50 minuten)