Io e Te

recensie Io e Te

De dramafilm Io e Te gaat over de veertienjarige Lorenzo. In plaats van op skivakantie te gaan met zijn klasgenoten, verstopt hij zich in de kelder van het appartementengebouw. Zijn verslaafde halfzus sluit zich uiteindelijk aan. Wat wij van Io e Te vinden, lees je in onze recensie.

Lorenzo is veertien jaar en ontzettend aan het puberen. Het liefste is hij alleen en luistert hij heel de dag naar zijn walkman, naar hippe muziek. Hij bezoekt ook aan pshycholoog om zijn eenzaamheid tegen te gaan. Een skivakantie met zijn school moet uitkomst bieden. Lorenzo besluit alleen om niet te gaan, maar vertelt dit zijn moeder niet. In plaats daarvan verstopt hij zich in de kelder van het appartementengebouw. Zijn oudere en aan de heroïne verslaafde halfzus komt daar achter, waarna ze beide besluiten elkaar te helpen.

We snappen de bedoeling van Io e Te, maar helemaal uit de verf kwam hij niet voor ons. Alsof we iets gemist hadden in de film, want spanningsloos is hij wel. Dat is ook niet erg, maar in dit geval was de boodschap van de film te magertjes.

We kunnen ons punt niet duidelijk maken zonder spoilers, dus wees gewaarschuwd voor de volgende uitleg. Het is duidelijk dat de halfbroer en -zus beide op een andere manier niet gelukkig zijn. Hij heeft genoeg aan zichzelf en zij aan de drugs. Het samen verblijven in de kelder en daarmee alle problemen oplossen gaat natuurlijk nooit lukken; dat weet je van tevoren al.

Wat we daaraan wel goed vonden, is dat Lorenzo dit uiteindelijk wel wilde en misschien ook bedacht voor elkaar te hebben gekregen. Zijn halfzus wist natuurlijk al lang dat dat niet zou gaan lukken. Ze had hem op dat moment gewoon nodig voor andere doeleinden, zoals eten en slapen. Het einde was wat dat betreft erg sterk. Hij na een week weer naar zijn moeder met in zijn achterhoofd zijn halfzus te hebben geholpen, en zij weer op pad met haar geliefde drugs. Over naïviteit gesproken.

Io e Te wil aan de kijker een punt duidelijk maken, dat je van tevoren al kunt raden. De naïviteit straalt er dan ook vanaf, al is dat zeker ook de bedoeling van de makers. Voor ons werkte het slechts deels. Het was in ieder geval niet wat we van deze Italiaanse film verwacht hadden.

Regie: Bernardo Bertolucci
Cast: Tea Falco | Jacopo Olmo Antinori | Sonia Bergamasco
Speelduur: 103 minuten