In Search of Chopin

recensie In Search of Chopin

De documentaire In Search Of Chopin gaat over grootmeester Frédéric Chopin. Een begenadigd talent, maar ook mensenschuw. Regisseur Grabsky ging vier jaar lang op onderzoek naar wie Chopin nu echt was. Wat wij van In Search Of Chopin vinden, lees je in onze recensie.

Frédéric Chopin zijn graf is nog steeds een bedevaartsoord. Niet raar ook, want met zijn klassieke muziek wist en weet hij menig hart sneller doen kloppen. Als Pool ontvluchtte hij zijn land, om in Parijs uit te komen en ook dood te gaan. Hij trad alleen zelden op, want zijn grootste angst was optreden voor een grote groep mensen. Hoe hoe een grootmeester werd, blijkt uit deze documentaire, waarvoor regisseur Phil Grabsky vier jaar lang de wereld afreisde.

Wij zijn groot fan van neoklassiek. Dat is eigenlijk klassieke muziek, maar dan in een modern jasje gestoken. Artiesten als Ólafur Arnalds (kijk en luister vooral het in zijn huiskamer opgenomen Living Room Songs), Max Richter, Joep Beving en Ludovici Einaudi kunnen ons daarom wel bekoren. Niet in de laatste plaats omdat de muziek van hen vaak ook in films te horen is. En waar halen al die artiesten hun inspiratie vandaan? Juist van de oude meesters. Één van die oude meester is Frédéric Chopin, over wie we meer te weten komen in In Search of Chopin.

Het zal misschien aan ons liggen, maar deze documentaire vonden we dodelijk saai. Ja, je komt meer over Chopin te weten en ja de muziek is mooi en rustgevend, maar het is wel allemaal droge stof. Wat stoffige mensen die over het werk en de mens Chopin vertellen, is voor ons niet genoeg. We verwachtten een docu die juist aansluit bij die bij tijd en wijlen ook spannende muziek. Helaas vonden wij dat niet.

Cinematografisch ook niet echt briljant. Het leek wel met een video camera opgenomen, uit het jaar blok. Grauwe en fletse beelden, niet passend bij de muziek. Deze documentaire is dan ook duidelijk voor een bepaalde doelgroep gemaakt en juist niet voor (jonge) mensen die juist meer willen weten over Chopin.

In Search of Chopin is wat ons betreft dodelijk saai. Een stoffige documentaire voor een bepaalde doelgroep en niet bedoeld voor mensen die meer over hem willen weten. Kom op Grabsky, dat heb je echt wel eens beter gedaan.

In Search of Chopin maakt deel uit van Arts in Cinema.

Regie: Phil Grabsky
Cast: Juliet Stevenson