In Blue

recensie In Blue

De dramafilm In Blue gaat over de stewardess Lin. Haar taxi rijdt een jonge jongen aan, waardoor ze haar vlucht naar huis mist. Ze bouwt een band met hem op. Wat wij van In Blue vinden, lees je in onze recensie.

Lin is een stewardess die als stewardess op veel plekken komt in haar leven. Nadat er een ongeplande bevalling is in het vliegtuig, komt ze in Boedapest uit. Daar blijkt dat de bevalling haar niet in de koude kleren is gaan zitten. Dan mist ze ook nog eens haar vlucht, omdat haar taxi een jonge jongen aanrijdt. Die jonge jongen is Nicu, waarmee ze vervolgens een band opbouwt. Een band die eerst vriendschappelijk en moeder-zoon-achtig is, maar later ook wat meer romantisch lijkt te zijn. Lastig dus.

De verschillende lagen in In Blue zijn goed zichtbaar. Want hoe Lin zich nu moet gedragen richting Nicu, vindt ze lastig. Eerst zorgzaam en bemoederend, maar later ook met gevoel voor de jongen. Dat dit niet alles met de jongen te maken heeft blijkt later. Dat kwam voor ons wat onverwachts, maar heeft wel meerwaarde.

Het acteerwerk konden wij iets minder waarderen. Iets te vlak, al vonden we Bogdan Iancu (Nicu) nog wel goed. Het was vooral Maria Kraakman die we wat statisch vonden. Iets meer emotie was op zijn plaats geweest. Al heeft ze de worsteling met vooral zichzelf wel goed neergezet. Misschien lag het ook wel meer aan Lin dan aan Maria zelf. Lin is misschien wel statisch en behouden door een eerdere ervaring in haar leven. Wat die ervaring is moet je zelf maar ontdekken. Door het statische kwamen we alleen wel wat minder goed in de film.

In Blue is een kleine intieme film met uiteindelijk een groot verhaal. Een verhaal dat zich naarmate de film ontwikkelt, met een einde dat nooit te voorspellen is.

Regie: Jaap van Heusden
Cast: