I.M.

recensie I.M.

De dramaserie I.M. gaat over de nog jonge Connie Palmen die net haar eerste boek schreef en meteen succes heeft. Ischa Meijer en zij vallen voor elkaar, maar de jaloezie van Ischa blijft knagen. Wat wij van I.M. vinden, lees je in onze recensie.

Connie Palmen heeft net haar eerste boek geschreven: De Wetten. Dat boek is meteen een succes. Ze mag dan ook aanschuiven bij Ischa Meijer in zijn wekelijkse radioprogramma. Hij stond erom bekend om zeer scherp te zijn en niet altijd even subtiel met zijn gasten om te gaan. Van Connie is hij meteen onder de indruk, want ze geeft tegengas. Dat kan hij wel waarderen. Vanaf dat moment zijn de twee stapelverliefd en beginnen een relatie. Een relatie die niet altijd even gemakkelijk is, mede door de jaloerse Ischa, die in zijn ogen minder succes heeft dan Connie.

Zo, komt het ontroerende I.M. even binnen zeg. Een dramaserie die gebaseerd is op het gelijknamige boek van Connie Palmen. Nog nooit een boek van gelezen, ook niet van Ischa Meijer, maar na het zien van deze dramaserie gaat dat zeker gebeuren. De neerslachtigheid druipt van de serie af. Wat een markant persoon, met name Ischa. Connie is vooral heel lief!

Even terug naar die neerslachtigheid. Ischa uit zich namelijk als een heel frivool persoon die heel zeker is van zichzelf, maar eenmaal thuis, als de deuren gesloten zijn, druipt de onzekerheid er vanaf. Altijd moet het beter, altijd is er onzekerheid en pijn, altijd is het de angst van verlating, maar tegelijkertijd de jaloezie. Eigenlijk wil hij meer succes hebben, meer erkenning krijgen, maar ergens ook weer niet. De man vocht vooral tegen zichzelf, met een reden. Connie gaf hem de ruimte en offerde zichzelf daarbij ook wel op. Als een ander zich maar goed voelt, dan is het goed. Met haar ging het tenslotte ook goed door haar succesboek De Wetten. Overigens had ik niet het idee dat de relatie daardoor gelijkwaardig was, maar dat is ieder zijn keuze.

Geweldige acteerprestaties, waarbij vooral Ramsey Nasr zeer sterk speelt – de scène bij de boekenkast, waarin hij zoekt naar de foto van hem en zijn moeder was briljant en zijn pijn voelde je als kijker thuis ook. Wende Snijders speelt ook goed, maar lijkt minder op Connie Palmen. Net als dat Ramsey Nasr overigens ook niet zo overdreven op Ischa Meijer lijkt.

Wat de stijl van de serie betreft, verhalende wijs en filmende wijs, moest ik denken aan Tonio. Ook zo een verdrietig verhaal waar zoveel liefde van afstraalt. Dat is in I.M. dus ook het geval, want de liefde tussen de twee spat van het beeld. En dan het einde, waarvan je vanaf minuut een al weet dat het komt, dat hakt er toch nog steeds in. De muziek bij deze serie werd overigens speciaal geschreven door Rutger Reinders.

I.M. is een liefdevolle Nederlandse serie waar de neerslachtigheid van afdruipt. Een serie ook die binnenkomt, al is het maar omdat de man Ischa Meijer tot in perfectie wordt neergezet door Ramsey Nasr. En dat alles dankzij de lieve Connie Palmen. Ik ga in de boeken van zowel Ischa als Connie duiken de komende tijd!

Regie: Michiel van Erp
Cast: Ramsey Nasr | Wende Snijders | Guy Clemens
| Hugo Koolschijn