I Know This Much is True

recensie I Know Thuis Much is True

De dramaserie I Know This Much is True gaat over Dominick. Hij wil zijn schizofrene tweelingbroer met redenen over laten plaatsen naar een andere psychiatrische inrichting. Wat wij van I Know This Much is True vinden, lees je in onze recensie.

Dominick Birdsey heeft een tweelingbroer Thomas, die schizofreen is. Het bijzondere is dat ze in verschillende jaren zijn geboren, in 1949 en 150, zes minuten na elkaar. Ook bijzonder is dat het afhakken van een hand ertoe leidt dat Thomas wordt opgenomen in een psychiatrische inrichting. Het is alleen niet de inrichting waar Dominick hem wil hebben. Hij doet er dan ook alles aan om hem daar weg te krijgen. Ondertussen worstel Dominick ook met zichzelf, familie, geliefden en vrienden.

Wat een fenomenale dubbelrol zet Mark Ruffalo neer in I Know This Much is True. De techniek staat voor alles tegenwoordig, want meerder malen is hij twee keer te zien in beeld. Enerzijds als Dominick en anderzijds als Thomas. En hoewel je weet dat hij beide broers speelt, voelt dat niet zo. Je denkt echt naar twee acteurs te kijken, mede door de verschillende karaktertrekken maar ook lichaamshoudingen van de twee. Overigens neemt Philip Ettinger ook een dubbelrol op zich, maar dan die van een jongere versie van Dominick en Thomas. Goed gecast ook, want Philip lijkt ook echt op Mark Ruffalo.

Een grauwe miniserie die wel als zware maar ook trage kost te bestempelen is. Dat het grauw is, is ook niet heel raar. Het verhaal is zo zwaar dat je jezelf kunt afvragen hoeveel misère een mens aankan. Aan de ander kant, Dominick maakt het zichzelf ook wel heel moeilijk. Als je altijd voor een ander wilt zorgen dan vergeet je jezelf. Een wijze les, ook voor de kijker. In het vliegtuig zeggen ze niet voor niets dat je eerst je eigen reddingsvest moet aantrekken voordat je dat bij je kind doet. Dominick doet daar niet aan. Hij moet een echte man zijn, en echte mannen zijn sterk – lees vooral het boek De kracht van Kwetsbaarheid van Brené Brown als je het hier ook niet mee eens bent.

Op sommige punten is de serie, die je ook als hele lange film kunt bestempelen, traag, passend bij de vertelling in het verhaal. Die traagheid past overigens wel. De cast lijkt met uiterste precisie uitgekozen en dat blijkt. Iedereen speelt met overtuiging, al kun je dat ook wel toevertrouwen aan regisseur Derek Cianfrance, die eerder voor Blue Valentine, The Place Beyond the Pines en The Light Between Oceans verantwoordelijk was.

I Know This Much is True is een grauwe en en zware serie, waar je geheid depressief van wordt. Dus ja, dan is het goed voor mij. De traagheid moet je overigens wel tegen kunnen.

Regie: Derek Cianfrance
Cast: Mark Ruffalo | Philip Ettinger | Rosie O’Donnell | Juliette Lewis