I Don’t Wanna Dance

recensie I Don't Wanna Dance

De dramafilm I Don’t Wanna Dance gaat over de vijftienjarige Joey. Hij en zijn broertje keren na twee jaar terug naar hun moeder, maar het is maar de vraag voor hoelang. Wat wij van I Don’t Wanna Dance vinden, lees je in onze recensie.

De vijftienjarige Joey heeft samen met zijn broertje twee jaar bij zijn tante gewoond. Daarna worden ze, op vrijwillige basis teruggeplaatst bij hun moeder. Dat gaat lang goed, maar naar verloop van tijd vervalt zijn moeder toch weer terug in haar oude gewoontes. Hoewel Joey zich inmiddels helemaal kan uitleven in het dansen, zorgen de zorgen thuis voor onzekerheid. Hoe kan Joey voorkomen dat hij en zijn broertje weer naar hun tante moeten?

Ik wil ook wel eens niet de was doen, of strijk laten liggen, of niet stofzuigen. Dat doe ik dan toch, want dat hoort er nu eenmaal bij. In I Don’t Wanna Dance zien we ook zoiets gebeuren met Joey. Die wil eigenlijk niet dansen, maar besluit het dan toch te doen voor zijn moeder. Een moeder die er nauwelijks voor hem geweest is, maar waar hij toch iets aan wil bewijzen. Het is tenslotte toch zijn moeder. De vraag is of dat verstandig is.

Een talentje hoor, de nog jonge Yfendo van Praag, die Joey speelt in deze film. Het is een autobiografisch verhaal, dus de emoties die hij laat zien, heeft hij al meegemaakt. Dat maakt zijn rol ook een stuk geloofwaardiger. Ook de chemie met het broertje was mooi om te zien. Romana Vrede, die zijn moeder speelt, speelt solide, maar op de een of andere manier overtuigt met name haar personage niet. Wat dat betreft is het te voorspelbaar wat je te zien krijgt. Een film met een dergelijk verhaal hebben we in ieder geval vaker gezien – het Nederlandse Cobain, bijvoorbeeld. Ik miste een verrassingselement. Het ging soms zelfs iets te snel. Iets meer verdieping was wenselijk. Nu was gewoon een prima film. Niets mis mee, maar ik miste kracht en overtuiging in het verhaal.

I Don’t Wanna Dance is een prima film met een talenvolle cast. Ik miste alleen wel kracht en overtuiging in het toch wel voorspelbare verhaal.

Regie: Flynn von Kleist
Cast: Yfendo van Praag | Romana Vrede | Daniel Kolf