I Am Mother

recensie I Am Mother

De thriller en sciencefiction I Am Mother gaat over een meisje dat wordt opgevoed door een robot. Dit nadat de mensheid is uitgestorven en de robot, Mother, de taak heeft het menselijk leven toch voort te zetten. Wat wij van I Am Mother vinden, lees je in onze recensie.

Nadat de mens is uitgestorven, is er een robot, Mother, die ervoor moet zorgen de mens toch weer op aarde te zetten. Een meisje komt ter aarde en Mother voedt haar zo goed als mogelijk op. Naar buiten mag ze niet, want daar is een ziekte aanwezig die ervoor zorgde dat de mens uitstierf. Totdat er een vrouw voor de ingang verschijnt, die het tegendeel bewijst. Het meisje weet niet meer wie te geloven. Mother, die haar heeft opgevoed, of toch de vrouw, die het verhaal van Mother ontkracht.

I Am Mother is een soort I, Robot, maar dan de makkelijke versie, in een dystopische wereld waar niemand is. Een uitgeklede versie, waarbij het gaat om een mens en een robot. Lijkt simpel – is het misschien ook – maar toch wint de inhoud het net van het gemakkelijke. Dat heeft er vooral mee te maken dat gaandeweg de film tips in beeld komen. Tips die je op dat moment misschien niet ziet, maar waarvan je later weet dat je ze hebt gezien. Snap je het nog?

Een kleine mindfuck kun je dus wel verwachten. Want wie spreekt de waarheid? Een voorgeprogrammeerde robot die eigenlijk je moeder is, of een mens? Best eng om te bedenken dat de technologie zo snel gaat dat robots misschien ooit wel slimmer zijn dan wij.

De binnenwereld is zoals je die kunt verwachten in de toekomst. Ruimteschip-achtig met weinig uitstraling. Alles om te overleven. De buitenwereld lijkt een grote verdoemenis, met her en der sporen uit het verleden. Een groot contrast, maar alles om duidelijk te maken dat de mens onze aardbol vernietigd heeft. Misschien is het nog wel waar ook, en is deze film een soort wake-up call. Overigens zijn wij normaal wel fan van Hilary Swank (door Boys Don’t Cry), maar voor deze film had ze beter niet op kunnen draven. Slecht geacteerd en geen rol die wij bij haar vinden passen.

I Am Mother is een film die het grotendeels van de inhoud moet hebben. Verwacht zeker de nodige mindfucks, zodat je niet meer weet wie nu de waarheid spreekt. En laten we afspreken lief te zijn voor onze aarde, voordat die er over 100 jaar echt zo uitziet als in deze film.

Regie: Grant Sputore
Cast: Clara Rugaard | Hilary Swank | Rose Byrne (stem)
Speelduur: 115 minuten