Honey Boy

recensie Honey Boy

De dramafilm Honey Boy gaat over de twaalfjarige Otis, die aan het doorbreken is in Hollywood. Zijn verslaafde vader heeft hij niets aan, maar de opvoeding laat zijn sporen na. Wat wij van Honey Boy vinden, lees je in onze recensie.

Otis is een groot talent in de filmwereld, maar het is zijn alleenstaande vader James die alles bepaalt. Aangezien James ook aan de heroïne verslaafd is en ook nog eens van een drankje houdt, is het wachten tot het fout gaan. Wonend tegenover de hoeren draagt ook niet echt bij aan een goede opvoeding. We volgen Otis als twaalf jarig jongetje, totdat hij 22 is en het heeft gemaakt in Hollywood. Op die leeftijd is inmiddels wel duidelijk wat zijn opvoeding met hem heeft gedaan.

Autobiografisch is Honey Boy wel te noemen. Het druipt er vanaf dat deze film ‘gewoon’ over Shia LaBeouf zelf gaat. De man die Hollywood liever vandaag dan morgen ziet vertrekken omdat hij niet in de maat loopt. Nou, af en toe een beetje weerstand is misschien wel goed voor Hollywood. En LaBeouf bewijst dat hij dit soort rollen vaak wel aankan.

Los van het indrukwekkende verhaal, beklijft de film niet. Hoe raar ook, we voelden Otis (Noah Jupe) zijn pijn niet. Het voelde te gemaakt aan, als een spreekbeurt. Beter gezegd, het voelde teveel aan als een Hollywood film. Alsof er teveel gerepeteerd is. De vader voelden we wel meer, maar dat moest haast ook wel aangezien LaBeouf hem dus zelf speelde. Misschien hadden we ook wel meer drama verwacht, daar waar het vooral om de niet geheel geslaagde opvoeding gaat. Overigens wel pijnlijk om te zien dat zo een jonge jongen zich ouder gedraagt dan zijn vader. Maar ja, dat moest hij dus ook wel, want zijn vader had hij niets aan.

Honey Boy viel ons wat tegen. Otis zijn pijn voelden we niet en dat terwijl Shia LaBeouf zijn mentor was. Diezelfde Labeouf speelde zijn vader overigens wel met overtuiging. Maar ja, hij had dan ook de ervaring om met zijn vader te leven.

Regie: Alma Har’el
Cast: Shia LaBeouf | Lucas Hedges | Noah Jupe
Speelduur: 94 minuten