Hombres de Piel Dura

recensie Hombres de Piel Dura

De dramafilm Hombres de Piel Dura (Men of Hard Skin) gaat over Ariel. Nadat priester Omar de relatie met hem heeft beëindigd, gaat Ariel verder op ontdekking. Wat wij van Hombres de Piel Dura vinden, lees je in onze recensie.

Ariel woont met zijn vader en zus op het platteland in de buurt van Buenos Aires. Het is hard werken voor allen en de moeder is al lang niet meer in beeld. Ariel heeft een relatie gehad met de plaatselijke priester Omar. Diezelfde Omar heeft de relatie beëindigd, maar zoekt wel af en toe nog genegenheid. Ariel weet inmiddels wie en wat hij is, maar de mensen om hem heen hebben daar wat moeite mee.

Oei, dit is een lastige hoor. Want als je het ons vraagt heeft Hombres de Piel Dura een briljant scenario. Zo een scenario waarvan je als filmmaker alleen maar kunt dromen. Een scenario dat ook precies in ons straatje past. Want duidelijker kun je niet zijn in je boodschap. In het geval van priester Omar is dat het woord van god verkondigen. Maar vervolgens doet hij zelf datgene wat god verbiedt. En niemand die hem daarvoor berispt. Het is pappen en nathouden. Een beetje tegenstrijdig dus.

Daarnaast is Ariel één van de meest krachtigste personages die we in lange tijd hebben gezien. Hij worstelt weliswaar, maar blijft altijd zichzelf. Natuurlijk, hij wil zich bewijzen richting zijn vader, Omar, zijn zus en velen anderen, maar hij verloochent niet wie hij zelf is. Het zijn eerder anderen die hem willen veranderen, terwijl je zou verwachten dat juist zij iets moeten veranderen in hun manier van denken. Kortom: briljant scenario.

Maar dan gaat het vervolgens helaas mis in de uitvoering. Op Wall Javier (Ariel) na, is het acteerwerk niet overtuigend te noemen. De vader van Ariel acteert zelfs te veel. Hij doet teveel zijn best, waardoor het geforceerd overkomt. En ook de rest kon ons niet zo bekoren. Dat doet toch afbreuk aan het briljante scenario en was soms zelfs storend.

Hombres de Piel Dura heeft een briljant scenario, maar in de uitvoering schiet hij toch tekort. Jammer, want van regisseur José Celestina Campusano hadden we misschien toch wel meer verwacht.

Regie: José Celestino Campusano
Cast: Wall Javier | Germán Tarantino | Claudio Medina | Juan Salmeri | Camila Diez