Hit the Road

recensie Hit the Road

De dramafilm Hit the Road gaat over een Iraans gezin dat met de auto op de vlucht is. Op de vlucht waar naartoe en voor wie is onduidelijk, maar naarmate de reis vordert, komt er steeds meer pijn. Wat wij van Hit the Road vinden, lees je in onze recensie.

Een gezin staat aan de kant van de weg. Ze rusten uit, van een reis die ze al gemaakt hebben, maar ook voor de reis die ze al voor de boeg hebben. Een reis naar het onbekende, waarbij ze wel op de vlucht lijken. Daar de jongste zoon van het gezin druk en levendig is, is de oudste zoon stil en bedachtzaam. Hij is ook de chauffeur, want zijn vader heeft zijn been gebroken. Waarom mag niemand eigenlijk een mobiele telefoon bij zich hebben?

Je zult maar zoon zijn van de Iraanse filmgrootheid Jafar Panahi (regisseur van onder andere Taxi Teheran en 3Faces). Panah Panahi is, dat, maar dat belet hem niet om ook de filmwereld in te gaan. Met zijn debuutfilm Hit the Road weet hij een eigenzinnige roadmovie af te leveren, waarbij het gissen blijft hoe het af gaat lopen. Wat je wel weet, is dat het gezin bezig is met een afscheid, maar van wie?

Het gezin is verwesterd, dat merk je aan alles. Verwijzingen naar Batman, Lance Armstrong en zelfs 2001: A Space Odyssey komen voorbij. En het nummer Hit the Road Jack van Ray Charles overigens ook. Dat laatste lijkt vooral een voorbode. Vader – een soort Iraanse versie van Javier Bardem – houdt er een bijzondere opvoeding op na, waarbij moeder ook haar eigen weg volgt. Blijdschap en verdriet volgen elkaar continu op, waarbij verhalen over het vroeger en nu de revue passeren. Een continu aanwezige nieuwsgierig makende spanning, zorgt ervoor dat de film binnen een zucht voorbij is. Dat alles begeleid door de klassieke muziek van Bach en Iraanse popmuziek (let vooral op het einde).

Een roadmovie dus, met een onzichtbare vijand, reizend door het indrukwekkende Iraanse landschap. Humorvol ook, die je als kijker als een soort ontdekkingstocht ervaart. Een kijkje in de keuken van een niet alledaags Iraans gezin, dat kiest voor de toekomst. En dat die toekomst pijn kan doen, dat blijkt. Dat kleine mannetje (Rayan Sarlak) is overigens geboren om te acteren. Wat een frivoliteit en wat een contrast met de rest. De rest acteert ook goed, maar de gemoedstoestand is simpelweg anders. Soms schiet de film overigens ook wel door, in zijn eigenzinnigheid.

Hit the Road is een eigenzinnige, humorvolle, maar ook beladen roadmovie over een naderend afscheid in een eigenzinnig Iraans gezin. Nieuwsgierig makende spanning vanwege een onbekende vijand houdt de kijker scherp, waarbij vooral het kleine mannetje uitblinkt in zijn rol. Een film vol verdriet, maar ook blijdschap.

Regie: Panah Panahi
Cast: Hassan Madjooni | Pantea Panahiha | Rayan Sarlak | Amin Simiar
Speelduur: 93 minuten