Historia de lo Oculto

recensie Historia de lo Oculto

De horror, thriller en dramafilm Historia de lo Oculto (History of the Occult) gaat over een groep journalisten die een onthulling willen doen in een late night talkshow. Een voormalig dictator werd volgens een gast namelijk klaargestoomd door een mannelijke heksenkring. Wat wij van Historia de lo Oculto vinden, lees je in onze recensie.

Tijdens de allerlaatste uitzending van een late night talkshow, willen journalisten een onthulling doen. Ze hebben namelijk een gast die kan bewijzen dat een voormalig dictator van Argentinië werd klaargestoomd door een mannelijke heksenkring. Om dat te bewijzen hebben ze een uur de tijd. Een uur waarin alles op zijn plek moet vallen om de onthulling te kunnen doen. Zullen ze het redden?

Historia de lo Oculto is een duistere en spannende zwart-wit film waar je echt met volle aandacht naar moet kijken. Slechts 82 minuten duurt de film, maar na afloop ben je afgepeigerd. Er gebeurt zo veel in 82 minuten, dat je geen seconde kan missen. Een thriller waarin een complottheorie wordt uitgelegd, passend bij deze tijd. Dat is vaak erg interessant, maar in deze film doen ze er een schepje bovenop, door het buitenaardse met een complottheorie te mixen. Twee voor de prijs van een!

Ik moet eerlijk zijn, soms was het lastig te volgen. Dat komt dus door de snelheid waarmee het verhaal wordt gebracht en de vele plotwisselingen. Een iets langere film met enkele ademruimtes was fijn geweest. Dat is dat ook het enige minpunt dat ik kan bedenken.

De hele setting is briljant, net als dat het geluid een belangrijke en goede rol speelt. Je kijkt naar een verhaal in een verhaal, op een late night show waarbij je de tijd ziet wegtikken en de temperatuur ziet stijgen. Overigens is ook het tijdsaspect iets bijzonders. Het speelt zich in het verleden af, maar sommige elementen – je weet wat ik hier bedoel als je het ziet – verwijzen naar de toekomst. Of is het al het heden waarin ze zijn en denk je het verleden te zien. Dat laatste sluit naadloos aan bij het ook wel vreemde verhaal. Een vreemd verhaal met een kleurrijk en sterk einde.

Historia de lo Oculto is soms lastig te volgen, maar het hele complottheorieaspect in combinatie met het buitenaardse is heel interessant. Een fraaie setting, goed gebruik maken van geluid en een kleurrijk en sterk einde, maakt het kijken van deze film een interessante kijkervaring.

Regie: Cristian Ponce
Cast: Agustín Recondo | Casper Uncal | Germán Baudino | Héctor Ostrofsky
Speelduur: 82 minuten