High Life

recensie High Life

De sciencefiction en thriller High Life gaat over Monte. Hij is een veroordeelde crimineel die als straf in een ruimteschip is gestopt, op weg naar een zwart gat. Dat in het bijzijn van zijn ongewilde dochter, die hij wel liefdevol laat opgroeien. Wat wij van High Life vinden, lees je in onze recensie.

Monte en zijn dochter Willow leven op een ruimteschip. Niet vanuit eigen wil, maar omdat Monte een crimineel is. Het ruimteschip is op weg naar het dichtstbijzijnde zwarte gat, als straf voor zijn criminele verleden. Willow is ook geen bewuste keuze, maar zijn zaad werd gebruikt om een andere veroordeelde, Boyse, te bezwangeren. Monte is zelfbeschermend en probeert iedereen die te dichtbij komt van zich af te slaan. Voor verlangen is geen ruimte. Wel ziet hij zijn dochter in het ruimteschip opgroeien. Van meisje tot een mooie jonge vrouw. Monte ervaart dan ook voor het eerst wat liefde inhoudt. Maar dat zwarte gat komt steeds dichterbij. En daar eindigt alles, toch?

Films in de ruimte blijven altijd iets intrigerends hebben. Zo ook in het geval van High Life. Het is dat mystieke en vaak onmogelijke – wat het voor het merendeel van de bewoners op onze aardkloot geldt – om je ooit in de ruimte te bevinden. Dat ontastbare, ongrijpbare en onbekende maakt ons in ieder geval altijd nieuwsgierig naar films in de ruimte.

En hoewel de film constant intrigerend is, kon hij ons geen moment pakken. Verwacht dan ook geen spectaculaire en sensationele ruimtefilm. Nee, verwacht een film die het moeten hebben van de inhoud. Inhoud die in onze ogen nog wel eens de plank misslaat. Zo vroegen wij ons geregeld op hoe datgene wat wij zeggen überhaupt mogelijk was. Dat was voor ons in ieder geval te storend. De flashback werkte ook niet voor ons. Daarnaast hadden we het idee dat de film wel erg lang duurde, terwijl 113 minuten helemaal niet lang hoeft te zijn. Vaak is dat een teken dat een film ons niet pakt. Dat kan natuurlijk. Claire Denis maakt veel vergelijkbare en zeker ook goede films, maar dit vinden we niet haar beste film. Wel pluspunten voor Pattinson, want die speelt gewoon goed. Over het einde zijn we overigens nog niet uit. Is dat het einde, of het begin?

Hight Life is uiteindelijk niet het type film waar wij voor warmdraaien. Een film waarvan wij vinden dat er storende factoren inzitten en een film die gevoelsmatig erg lang duurt.

Regie: Claire Denis
Cast: Robert Pattinson | Juliette Binoche | André Benjamin | Mia Goth