Here We Are

recensie Here We Are

De tragikomedie Here We Are gaat over een vader wiens zoon begeleid moet gaan wonen. Beiden willen dat echter niet en samen besluiten ze te vluchten. Wat wij van Here We Are vinden, lees je in onze recensie.

Aharon is een geschieden vijftiger, die een autistische zoon heeft, Uri, waarvoor hij fulltime zorgt. De moeder van Uri vindt echter dat hij best begeleid kan wonen om wat zelfstandiger te worden. Hij is namelijk al bijna volwassen. Aharon wil echter voor zijn zoon blijven zorgen. Als Aharon uiteindelijk toch instemt, heeft Uri onderweg naar het instituut een driftbui. Aharon besluit er daarom samen met zijn zoon vandoor te gaan. Want wie kan nu eigenlijk niet zonder wie?

Als je weet dat je moet gaan loslaten, maar niet weet hoe dat moet. Lastig is dat. Vooral als het in dit geval voor zwel Aharon als voor Uri geldt. Een toekomst zonder elkaar lijkt onmogelijk, het beangstigt en het werkt benauwend. Ze lopen beide met de ziel onder de armen. Dat leidt in Here We Are uiteindelijk zelfs tot onmacht en wanhoop, die je als kijker maar al te goed begrijpt. Zo aan elkaar verknocht zijn de twee, wat zorgt dat het een lieflijke film is en je jezelf als kijker emotioneel kunt binden met de twee protagonisten.

Acteren kunnen de twee wel. Zowel Shai Avivi (Aharon) als Noam Imber (Uri) overtuigen. Die laatste overtuigt op een dusdanige manier dat je echt gelooft dat hij autistisch is. Dat autisme zorgt bij Uri uiteindelijk ook met een link naar een film uit 1921: The Kid. Een film van en met Charlie Chaplin. De gelijkenissen tussen beide films zijn te trekken. Beide zijn afhankelijk van iemand die hen opvoedt. En ook in die film durven beide protagonisten elkaar niet los te laten.

Deze Israëlische film ontroert dan ook, tot aan het einde. Dat dat einde misschien voorspelbaar is maakt dan niet zoveel uit. Je zult in ieder geval meer dan eens een glimlach op je gezicht hebben tijdens het kijken van deze film, hoe droevig de gehele situatie ook is.

Here We Are is een ontroerende en lieflijke film waarin je je als kijker aan de twee protagonisten bindt. Een droevige situatie die laat zien wat onmacht en wanhoop met mensen kan doen. Loslaten doet pijn!

Regie: Nir Bergman
Cast: Noam Imber | Shai Avivi
| Smadi Wolfman