Hallali

recensie Hallali

De dramafilm en crime Hallali gaat over locoburgemeester Gerben. Hij gaat de strijd aan tegen lokale criminelen, maar die hebben meer vrienden dan hem lief is. Wat wij van Hallali vinden, lees je in onze recensie.

Gerben is een echte liberaal, die graag de strijd aangaat. Hij komt uit Noord-Holland, maar wordt verbannen naar het diepe zuiden, om daar als locoburgemeester op te treden. De vorige burgemeester is namelijk door een ‘ongeluk’ om het leven gekomen. Eenmaal in het dorp aangekomen, gaat Gerben gelijk de strijd aan met de lokale criminelen. Dat is alleen niet zo slim, want die criminelen hebben meer vrienden dan hem lief is. Wat start als een missie, loopt al snel uit in een obsessie.

Een heerlijke moderne western in een fictief dorp in Noord-Brabant (dat is overduidelijk). Wat een superfrisse film is Hallali. Net even wat anders dan normaal, maar nog wel normaal genoeg.

De bijzondere dingen maken de film de moeite waard om te kijken. Geen standaard drugsfilm, maar een film waarin de rituelen en gewoontes de norm bepalen. Dat er een drugsbaas boven hangt is in Brabantse films de laatste tijd dan weer niet zo bijzonder (Brabant is meer dan alleen drugs!). Ook goed belicht is de strijd tussen de mensen onder de rivier en die van boven de rivier, in dit geval de burgemeester. Aanpassen is nodig, anders overleef je het niet als buitenstaander.

We hopen dat de ondertiteling wel beschikbaar is voor de rest van Nederland, anders wordt het lastig. De mannelijke Protagonist is een Brabander (had je niet gedacht, hè?), dus die kon het gelukkig wel volgen. Verwacht verder gedegen acteerwerk, een meer dan prima scenario en een puike cinematografie. Actie zien we ook nog, net als de welbekende Nederlandse tiet – er bestaan volgens ons geen Nederlandse films zonder blote borsten.

De titel Hallali is overigens ook bijzonder en is een verwijzing naar de drugsbaas. Het komt er namelijk op neer dat het een kreet op de hertenjacht is. En die kreet zul je horen. Meerdere malen. Alleen dan niet tijdens de jacht. Is je aandacht nu getrokken?

Hallali is een moderne western, die meer dan bijzonder is. Gedegen acteerwerk, een goed scenario en puike cinematografie maken deze film toegankelijk voor velen onder ons. Een beetje crime, een beetje arthouse, een beetje commercie en een beetje bloed. Dus ja, kijkbaar voor een ieder.

Hallaili is op 29 januari om 21.20 uur te zien op NPO 3.

Regie: Eché Janga
Cast: Bart Slegers | Mike Weerts | Tibor Lukács