Hail, Caesar!

recensie Hail, Caesar!

De komische mysterie Hail, Caesar! gaat over studiobaas Eddie Mannix. Als een van zijn sterren verdwijnt, kan een belangrijke film niet worden afgerond. Mannix moet dan ook keuzes maken op het probleem op te lossen. Wat wij van Hail, Caesar! vinden, lees je in onze recensie.

Eddie Mannix is een studiobaas van de grote filmmaatschappij Capitol Pictures. Iedere dag heeft hij te maken met tijdsdruk voor het afronden van films, maar ook met de sterallures van acteurs en actrices. Daarnaast zijn er ook nog de veeleisende regisseurs. Een van zijn belangrijkste films staat op het punt van afronden, maar dan wordt superster Baird Whitlock ontvoert. Mannix moet dat uiteraard oplossen, want anders is de film niet af. En de film afronden zonder de grote film kan echt niet!

Hail, Caesar! is een matige Coen-film. Flauwe humor, alsof de kijker niet serieus wordt genomen. Wel is er diepgang in het verhaal, maar omdat de insteek niet serieus is, neem je dat ook minder serieus. Alles is, uiteraard bewust, over the top. Dat past ook wel bij de periode van toen, waarin filmsterren nog meer publieke figuren waren dan nu. Al smachten wij soms wel naar die tijd hoor, dat er nog geen smartphones waren. Wat zal dat rustig zijn geweest.

Over de sterrencast niets te klagen, maar echt iets toevoegen doen ze ook niet. Op George Clooney na misschien, want die had toch echt wel verreweg de leukste rol. Ze maken er een soort toneelstukje van, maar dan vervat in een film. Dat het cinematografisch goed in elkaar zit, ziet een blinde met een oog ook wel. Niets op aan te merken. Laat dat ook maar over aan de twee broers.

Wij zijn groot fan van de Coen-broers, maar Hail, Caesar! vonden we niet zoveel aan. Flauw, al moeten we zeggen dat het cinematografisch dan wel weer heel goed in elkaar zit.

Regie: Ethan Coen | Joel Coen
Cast: Josh Brolin | George Clooney | Alden Ehrenreich | Scarlett Johansson