Greta

recensie Greta

De dramafilm Greta gaat over verpleger Pedro. Hij neemt een jonge van moord verdachte man in huis, zodat er een bed vrijkomt in het ziekenhuis. Dat bed is namelijk voor zijn vriendin bedoeld. Wat wij van Greta vinden ,lees je in onze recensie.

Pedro is 70 jaar en verpleger. Als zijn zieke vriendin een bed nodig heft, is dat niet beschikbaar. Daar heeft Pedro – die gek is van actrice Greta Garbo – wel een oplossing voor. Hij neemt namelijk een gewonde en een van moord verdachte jongeman mee naar huis, Jean. Het bed dat daardoor vrijkomt is voor zijn vriendin. De jongen herstelt en er ontstaat een band tussen de twee, die meer is dan alleen maar vriendenliefde. Of speelt Jean dat maar?

Greta blijft, ondanks het goede scenario, voor ons teveel op de vlakte. We missen juist dat stukje emotie dat je mag verwachten bij het verhaal. Ergens is dat ook niet raar, want Pedro is een einzelgänger, ondanks dat hij een vriendin heeft. Niet voor niets is Greta Gargbo zijn idool. En laat juist Gargbo ook iemand zijn die graag op zichzelf is. Die worsteling zie je dan ook wel bij Pedro. Hij wil liefde, maar ook alleen zijn. Dat gaat dus niet samen.

En goedgelovig is Pedro ook wel. Maar ja, hij neemt Jean niet voor niets in huis. Dat is niet zomaar voor de lol. Hij wil er wel wat voor terug. Ook die obsessie is duidelijk, maar had ook extremer gekund. Het einde is overigens mooi, want juist dan volgt Pedro het voorbeeld van Gargbo. Hoe dat gaat vertellen we niet, want dat zou een megaspoiler zijn. Dan kun je beter zelf gaan kijken.

Greta heeft een mooi scenario, maar blijft net teveel op de vlakte. We missen juist dat stukje emotie dat je wel mag verwachten bij iemand die Gargbo als voorbeeld heeft. Wel een mooi einde hoor!

Regie: Armando Praça
Cast: Marco Nanini | Denise Weinberg | Gretta Sttar | Demick Lopes