Goud

recensie Goud

De dramafilm Goud gaat over turntalent Timo. Hij wil goud halen op de Olympische Spelen, met behulp van zijn vader. Maar dan wordt Timo verliefd op een fysiotherapeute. Wat wij van Goud vinden, lees je in onze recensie.

Timo is een jonge turnbelofte, die samen met zijn gehandicapte vader Ward maar één doel voor ogen heeft: het winnen van goud op de Olympische Spelen. Daar mag dus niets tussen komen. Maar ja, als je dan verliefd wordt op fysiotherapeute Irene, dan hou je dat natuurlijk niet tegen. Timo zijn doel verdwijnt steeds meer en de frustratie van zijn vader wordt alleen maar groter.

Anders leg je je zoon even op wat jij graag wilt. Goud is de titel van de film, maar vaderlief verdient die medaille zeker niet. Helemaal niet omdat het diezelfde zoon is die voor hem zorgt. Hoezo eis je dan bijna een topprestatie van hem, waarom gun je hem geen eigen leven. En alleen omdat hijzelf niet bereikt heeft. Bah, gadverdamme!

De film zelf vinden wij een te gemakkelijk en een niet diepgaand verhaal hebben. We willen veel meer informatie krijgen om daadwerkelijk een gevoel te krijgen bij de personages. Het valt nu te rauw op onze dak. Open (film)deurtjes worden ook ingetrapt, of juist niet, waardoor het geheel te veilig overkomt. Ze proberen een origineel en rauw verhaal te vertellen, maar dat proberen ze te hard. De makers proberen je bij de lurven te pakken, maar dat lukt eigenlijk bijna niet. Daarvoor raakt het verhaal ons te weinig.

Zijn er dan geen positieve dingen te vermelden. Zeker wel. Cinematografisch een erg mooie film en daar waar de film niet rauw aanvoelt, oogt hij wel zo. De compositie was ook mooi gekozen, waarbij met name de shots thuis lieten blijken hoe klein de wereld van Timo is. Mooi geframed in ieder geval. Als laatste de filmposter, want kijk maar eens goed naar de titel van de film. Slim bedacht!

Goud laat ons met een onbevredigend gevoel achter. Het lijkt wel om de makers te hard hun best doen om origineel en rauw over te komen, daar waar wij van mening zijn dat te veel open (film)deurtjes worden ingetrapt. Cinematografisch gezien wel fraai!

Regie: Rogier Hesp
Cast: David Wristers | Marcel Hensema | Loes Haverkort
Speelduur: 90 minuten