Gagarine

recensie Gagarine

De dramafilm Gagarine gaat over de 16-jarige Youri. Hij wil de sloop van zijn flatgebouw tegenhouden, samen met hulp van anderen. Zijn ‘ruimteschip’ moet behouden blijven. Wat wij van Gagarine vinden, lees je in onze recensie.

Youri is pas 16 jaar, maar regelt zo een beetje alles in Cité Gagarine. Dat flatgebouw staat namelijk op de nominatie voor de sloop, maar haar flatbewoners willen niet wijken. Terwijl Youri er ook van droomt om ruimtevaarder te worden, gaat hij in verzet tegen de sloop. Hij krijgt daarbij hulp om zijn ‘ruimteschip’ te redden van de sloop.

Gagarine is dan misschien wel de zoveelste film over de banlieues in Parijs, maar wel een met een andere insteek. Deze soms dromerige maar ook maatschappijkritische film laat de hoop zien van enkele van haar bewoners. Niet de criminaliteit opzoeken, maar dromen en doen wat jij vindt dat het beste is voor jou en je medeflatgenoten, maar ook buurtgenoten. Een film met een twist zo halverwege de film. Een zeer goede twist zelfs.

Want waarom kunnen mensen met minder mogelijkheden niet dromen. De film start al op die manier, met een verwijzing naar Youri Gagarine zelf. Een kind wordt geïnterviewd over waarom hij geen ruimtevaarder wil worden, net als de wereldberoemde kosmonaut. Omdat je dan slim moet zijn, zegt het kind. Daar maakt de film dan ook dankbaar gebruik van, van dat fragment. Niets hebben wil niet zeggen dat je niet slim bent en niets kunt. En wie niets heeft moet slim zijn. Dat zien we in deze film. Inventief zijn, verenigen, samenkomen en samen naar oplossingen zoeken. Dat wil niet zeggen dat het altijd lukt, maar zonder het te proberen weet je het ook niet. Daarnaast ontdek je vele talenten van jezelf, waarvan je vooraf misschien niet weet dat je je bezit. En trauma’s zitten soms ook dieper dan gedacht, waardoor je de wereld misschien niet meer ziet zoals die werkelijk is!

Het hoofdpersonage zelf bijvoorbeeld, Youri, ziet iedereen om zich heen wegvallen. Hij heeft steeds minder mensen om op terug te vallen. Niet heel gek dat hij zich dat wat verliest in zijn eigen fantasiewereld en dromen. Helemaal niet met zo een naam en een flatgebouw dat de naam draagt van diens eigen held. Dat zorgt voor enkele aangrijpende momenten. Oké, het acteerwerk is misschien niet het allerbeste – Lyna Khoudri speelt wel heel sterk als woonwagenbewoonster – maar dat is in deze ondergeschikt. Het verhaal en de boodschap staan als een huis (of flatgebouw)!

Gagarine is dan misschien wel de zoveelste film over een van de banlieues in Parijs, maar dan wel een met een andere insteek. Een coming of age met een twist, een vleugje magie en een boodschap die staat als een flatgebouw. Durf te dromen!

Regie: Fanny Liatard | Jérémy Trouilh
Cast: Alseni Bathily | Lyna Khoudri | Jamil McCraven | Finnegan Oldfield
Speelduur: 95 minuten