Full Metal Jacket

recensie Full Metal Jacket

De drama- en oorlogsfilm Full Metal Jacket gaat over een groep soldaten die worden klaargestoomd voor de oorlog in Vietnam. Eenmaal klaar gaan ze verspreid op missie in Vietnam. Wat wij van Full Metal Jacket vinden, lees je in onze recensie.

Soldaten worden klaargestoomd voor de oorlog in Vietnam. Dat alles onder leiding van sergeant Hartman, die met harde hand regeert. Er is geen ruimte voor zachte eitjes, alleen maar voor moordmachines. De film gaat vervolgens verder in Vietnam, waar Joker (één van de opgeleide soldaten) de oorlog verslaat als reporter.

Stanley Kubrick is wel goed in choqueren, zo ook in de klassieker Full Metal Jacket. Langzaam de spanning opbouwen, en dan bam, choqueren. Je ziet het aankomen, dat wel, maar toch. Best wel heftig hoor. Je ziet ook wel wat een oorlog met een mens kan doen. Het is niet alleen een gevecht met de vijand – in dit geval de Vietcong, maar ook met jezelf. Het is letterlijk doden of gedood worden. Twijfel is niet mogelijk, ook niet als je eigenlijk tegen de oorlog bent.

Twee delen zijn er te onderscheiden. Het eerste deel vindt plaats in Amerika en gaat om de training. Het hard worden hoort hierbij. Er is zeker geen ruimte voor watjes (wij zouden op dag één al afvallen). Patrionisme is essentieel en ruimte voor ego’s is er niet. Niet raar ook, want in een oorlog moet je het ook samen doen. Grappig om te constateren dat iedereen een bijnaam heeft (net als hun geweer), toegewezen door de sergeant. Dat die bijnaam meestal niet vleiend is, zegt genoeg over de hardheid in het leger (die ook wel nodig is).

Het tweede deel vindt plaats in Vietnam, nadat de training is afgerond en volgt bijna alleen nog maar Joker. Hoewel het daar echt gaat om de oorlog, lijkt er meer ontspanning te zijn. Geen kale koppen meer, geen schreeuwende sergeant en zonnige en levendige straten. En hoewel Joker het misschien wel zou willen, hij kan zichzelf niet meer verschuilen achter zijn blocnote. Hoewel we hier meer actie zien, vonden we het tweede deel minder spannend.

Overigens linkt iedereen Paint It, Black van The Rolling Stones altijd aan Full Metal Jacket. Dat klopt ook, want dat nummer zit erin, maar echt pas op het einde. De trailer is rijkelijker bedeeld met het nummer.

Full Metal Jacket is een klassieker die je een keer gezien moet hebben (wij nu pas). Hij choqueert, maar mist aan het einde van de rit de echte spanning. Een film die meer over de gevolgen van de oorlog gaat, dan over de oorlog zelf, hoewel het toch altijd over de oorlog gaat.

Regie: Stanley Kubrick
Cast: Matthew Modine | Adam Baldwin | Vincent D’Onofrio
Speelduur: 116 minuten