Femi

recensie Femi

De dramafilm Femi gaat over de 21-jarige Dennis. Hij wordt vader, maar zijn vader pleegde in het verleden voor zijn ogen zelfmoord, waardoor hij nu zelf ook zelfmoordneigingen heeft. Wat wij van Femi vinden, lees je in onze recensie.

Dennis is een 21-jarige jongen met zelfmoordgedachten. Hij trekt daarom weer in bij zijn moeder in Eindhoven. Om het nog moeilijker te maken mag hij zijn zwangere ex-vriendin niet meer zien vanwege zijn gedrag. Gedrag wat ergens vandaan komt, want zestien jaar eerder was hij getuigen van de zelfmoord van zijn vader. en hoewel het inwonen bij zijn moeder een goed plan leek, is het dat niet. Alleen een voodoo-spreuk van een Nigeriaanse priester kan hem helpen, vindt hij zelf.

Femi is, zoals wij dat in Brabant zeggen, een skone film. Een mooie film dus, die het vooral moet hebben van de donkere ondertoon van Dennis. Niets mis mee, als je daarvan houdt. En ook wel een keer lekker dat we een film zien in Eindhoven, en niet in de gebruikelijke grote steden in Nederland. Helemaal als je ook nog eens het clublied van PSV voorbij hoort komen. Boeruh!

Eindhoven dus, daar speelt het zich af. Als ik goed heb opgelet, is het Philipsdorp waar het zich vooral afspeelt, met het Philipsstadion altijd dichtbij. Er hangt een constante grauwe laag over de film. Nergens is enige vrolijkheid te bespeuren, op enkele momentjes na. Kijkend naar het verhaal ook logisch. De film is sowieso mooi geschoten, met fraaie kaders waarover is nagedacht.

Complimenten ook aan Jozefzoon – hij speelde eerder al in de korte televisiefilm Tom Adelaar -, die de rol van Dennis overtuigend neerzet. Hij wordt daarbij bijgestaan door ervaring om hem heen, met moeder (Janneke Remmers) als steun en toeverlaat. Victor IJdens als vriend Wesley overtuigt ook. Het verhaal weet in korte tijd duidelijk te maken wat er speelt. Als het om de emoties aankomt had er misschien nog wel meer emotie in het verhaal kunnen zitten, om net wat meer indruk te maken. Gezien de korte speelduur, 84 minuten, zat daar nog ruimte. Maar goed, je hoeft ook niet alles te weten, al had ik graag nog wat meer willen weten over bijvoorbeeld de vader van Dennis.

Al met al is Femi een goede film die, met op de achtergrond het grauwe Eindhoven, het pittige leven van Dennis is korte tijd weet te schetsen. De complimenten gaan met name uit naar Jozefzoon, die weet te overtuigen in zijn rol van Dennis.

Regie: Dwight Fagbamila
Cast: Yannick Jozefzoon | Victor IJdens | Janneke Remmers | Joy Verberk
Speelduur: 84 minuten