Fate: The Winx Saga

recensie Fate: The Winx Saga

De fantasy serie Fate: The Winx Saga gaat over Bloom, die erachter komt dat ze krachten bezit. Ze gaat naar een internaat in de ‘Otherworld’ om die krachten te leren beheersen. Eenmaal door dreigt er gevaar! Wat wij van Fate: The Winx Saga vinden, lees je in onze recensie.

Bloom is een op het oog normaal meisje. Op het oog inderdaad, want ze blijkt een kracht te beheersen die ze nog niet onder controle kan houden. Ze gaat daarom naar het magische internaat Alfea, in de ‘Otherworld’. Haar ouders weten overigens niet dat ze daar zit, want dat zijn maar gewone mensen, terwijl Bloom dat dus niet is. Op het internaat ontmoet ze metgezellen, maar komt ze ook achter de harde waarheid van haar verleden. Daarnaast zijn er ook nog de Verbranden, die een gevaar vormen voor haar en het internaat.

Ik heb een zwak voor fantasy in combinatie met magie. Ik weet niet niet precies waar dat aan ligt, maar waarschijnlijk omdat het fantasie is en het dus niet echt kan. Wat je ziet lijkt vervolgens wel echt en dus intrigeert dat mij: ‘Ja maar het is echt, dat zie ik toch?’ Dat is in Fate: The Winx Saga ook zo. Een tienerserie volgens Netflix zelf, maar dan wel eentje voor tieners van 16 jaar en ouder. Ik reken mij daar met mijn 37 jaar ook toe.

Een nieuwsgierig makende serie waarin in iedere aflevering wel iets nieuws te ontdekken valt. Er zit zeker een interessant verhaal in, maar de echte diepgang ontbreekt. Zo zijn er maar 6 afleveringen, daar waar meer afleveringen misschien beter was geweest. Dat had gezorgd voor meer diepgang en meer karakterontwikkeling. Nu gaat het allemaal best snel, terwijl je wat meer duiding en achtergrond wil. Zo leren de studenten wel heel snel en het is ook niet altijd duidelijk hoeveel tijd er verstrijkt. Daarnaast leren we alleen de hoofdpersonages kennen en niemand anders.

En hoewel de serie ook duister is, kon het in mijn ogen nog duisterder. Nu hebben ze de knapste koppen van stal gehaald om te laten acteren. Een beetje grauwigheid had hem nog duisterder gemaakt. Ik snap de keuze daarin overigens wel, wat door op deze manier is de serie veel toegankelijker. En dat is toch wat Netflix wil, een serie maken waar zoveel mogelijk mensen naar kijken. Het knappe is overigens dat je niet kunt voorspellen wie nu goed of slecht is.

Fate: The Winx Saga is een nieuwsgierig makende serie die wel wat meer aan karakterontwikkeling had kunnen doen. Een seizoen met 6 afleveringen is daar simpelweg te kort voor. Seizoen 2 is nog niet aangekondigd, maar je kunt er gif opnemen dat die er wel komt!

Regie: 3 regisseurs en regisseuses
Cast: Abigail Cowen | Precious Mustapha | Elisha Applebaum | Eliot Salt
Speelduur: 1 seizoen (6 afleveringen x 50 minuten)