Ember

recensie Ember

Het Turkse Ember gaat over een vrouw met een kind die een hartoperatie nodig heeft om te overleven. Manlief is vertrokken en haar baas biedt uitkomst. Wat wij vinden van deze dramafilm, lees je in onze uitgebreide C-recensie.

Emine moet het alleen zien te redden met haar kind, sinds haar echtgenoot Cemal in het buitenland is verdwenen. Haar kind heeft een hartoperatie nodig om te kunnen overleven, maar geld heeft ze niet. Cemals’ oude baas besluit haar te helpen, maar heeft ook gevoelens voor haar. Als Cemal dan ineens weer op de stoep staat, is het de vraag of ze de licht ontbrandbare Cemal wel alles kan vertellen.

​Waarom? Waarom? Waarom? Dat waren de eerste vragen die bij ons opkwamen toen we Ember hadden gezien. Drie dezelfde vragen inderdaad, maar allemaal op een andere manier van toepassing.

Waarom? Een tikkeltje boos en ontdaan waren we wel, want waarom kies je voor zo een leven? Wij hebben natuurlijk makkelijk praten vanaf de zijlijn, maar Emine kan in onze ogen voor een ander leven kiezen. Niets staat haar in de weg. Waarom dan toch het leven continueren dat je niet wilt? Dat maakt de film overigens ook weer sterk, want we maken nu eenmaal niet dezelfde keuzes. Ook het mentale aspect speelt daarbij een rol.

Waarom? Waar is Cemal geweest en waarom komt hij terug? Wij weten het niet en Emine ook niet. Er worden ook geen vragen over gesteld. Raar? Waarschijnlijk een bewuste keuze van Zeki Demirkubuz (de regisseur). Hierdoor moet je als kijker wel zelf antwoorden geven op die vragen. Niet erg, maar enige verduidelijking was op zijn plaats geweest. Althans, voor ons. Dat had het verhaal net wat sterker gemaakt. Vooral omdat de terugkomst van Cemal nogal wat betekent voor de meeste personages.

Waarom? Wat mooi was om te zien, was de tweedeling in de film. Het eerste deel ging over Emine, terwijl halverwege Ember dit omdraaide naar Cemal. Beide kanten van het verhaal werden belicht. Een soort hoor en wederhoor. Ook was daarbij herkenbaar dat beide personages, al lopend op weg naar huis en uitkijkend over de snelweg, hun leven lijken te overdenken. Wil ik dit nog wel of is het wel makkelijk zo?

Al met al is Ember een pittige film die wat vragen onbeantwoord laat. Dat kan goed of slecht uitpakken voor de kijker. Het is maar net waar je van houdt. Wij waren in ieder geval gematigd tevreden. Al moeten we bekennen hoe meer wij over de film nadenken, hoe beter hij wordt. Dan doe je het toch goed als regisseur!

Regisseur: Zeki Demirkubuz
Cast: Aslihan Gurbuz | Caner Cindoruk | Taner Birsel | Istar Gokseven
Speelduur: 115 minuten